شهر من نراقmoradi naraghi

شهر من نراقmoradi naraghi

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ
شهر من نراقmoradi naraghi

شهر من نراقmoradi naraghi

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ

نسخه اخلاقی عارف فقیه حضرت آیت الله بهجت برای رسیدن به کمال

 

در تاریخ نقل شده است روزی مرحوم ملا محمد مهدی نراقی صاحب کتاب گرانسنگ جامع السعادات به همراه تعدادی از شاگردان خود  وارد نجف اشرف شد .سید بحر العلوم بر خلاف روال مرسوم بین علما از ایشان استقبال نکرد و به دیدن او نرفت . مرحوم ملا مهدی به شاگردان خود گفت :آماده شوید تا به دیدن سید برویم . شاگردان عرض کردند: سید احترام شما را نگاه نداشت و به دیدن شما نیامد چرا شما می خواهید به دیدن ایشان بروید! ملا محمد مهدی می گوید حال که سید بحر العلوم به دیدن ما نیامد ما به دیدن ایشان مشرف می شویم چه اشکالی دارد! ملا محمد مهدی به همراه شاگردان خود به دیدن سید می رود و باز هم سید بحر العلوم با ایشان به سردی برخورد می کند . مدتی می گذرد و باز هم سید بحر العلوم بازدید ملا مهدی را به جای نمی آورد . شاگردان و اطرافیان نراقی خیلی ناراحت شدهُ پی در پی متذکر می شوند که سید به آنها بی احترامی کرده که آنها را تحویل نمی گیرد . ملا محمد مهدی باز تصمیم می گیرد به دیدن سید مشرف شود این بار تا سید بحر العلوم ملا محمد مهدی را در درگاه خانه خود می بیند با وضع عجیبی به استقبال ایشان می رود که تابحال از او اینگونه استقبال کردن مشاهده نشده بود . شاگردان علت این رفتار را سوال می کنند و سید بحر العلوم توضیح می دهد قبل از آمدن نراقی به نجف کتاب اخلاق ایشان ( جامع السعادات ) به دستم رسیده بود و همیشه به دنبال این بودم که آیا نویسنده این کتاب خود عامل به نوشته هایش هست یا نه چون نوشتن کار آسانی است ولی عمل کردن به آن کار هر کسی نیست با این کار ملا مهدی متوجه شدم که او عالمی عامل به گفته های خود است .هر کس به جزنویسنده این کتاب بود با رفتاری که من با اوکردم دیگر به دیدن ما نمی آمد .  

یکی از علمای عامل ما در عصر حاضر مرحوم محمد تقی بهجت رحمت الله علیه بود . روزی از محضر ایشان سوال می کنند برنامه ای جهت سلوک مرحمت فرمایید . ایشان در پاسخ می گوید روزانه نصف صفحه از کتاب شریف معراج السعاده را بخوانید و بدان عمل کنید .  

این چه قصه عجیبی است که ما در کنار دریا داریم از تشنگی هلاک می شویم و فکر می کنیم که حرف ها و نوشته های ملا محمد مهدی و ملا احمد نراقی برای ۲۰۰ سال پیش است و امروزه کارایی و کاربرد ندارد ولی یکی از بزرگترین عرفای زمانه ما را حواله به کتابی می دهد که نزدیک به دو قرن از زمان تالیف آن می گذرد.  

درست است که در دنیای اطلاعات و ارتباطات به سر می بریم و به قول معروف دنیا به یک دهکده تبدیل شده است ولی در زمینه عرفانهای خود ساخته و پوچ از هر دوره و مقطعی از تاریخ کم اطلاع تر هستیم و به همین دلیل بیشتر در معرض تهدید  این عرفان های پوچ و بی پایه و اساس  هستیم لذا کتاب هایی مانند معراج السعاده و جامع السعادات می تواند گره های بزرگی از بشریت باز کند و این نیاز دنیای مدرن می طلبد که مجامع علمی بخصوص حوزه های  علمیه تلاشی در جهت ترجمه این اثر ارزشمند از خود نشان دهند تا تشنگان عرفان در سر تاسر جهان بتوانند از این دریای مواج به قدر توان خود بهره ببرند .  

از طریق این وبلاگ از نراقی هایی که این امکان برایشان فراهم است می خواهم به نوعی هزینه این کار ارزشمند را تامین کنند تا بتوانیم در آینده نزدیک شاهد ترجمه و چاپ آن به زبان انگلیسی باشیم .  

 

نظرات 5 + ارسال نظر
[ بدون نام ] سه‌شنبه 14 مهر 1388 ساعت 01:44 ب.ظ

ملا احمد را فراموش نکنیم
دوم مهر ماه 1150 شمسی ملا احمد نراقی اندیشمند مشهور اسلامی و نویسنده کتاب معراج السعاده دار فانی را وداع گفت . اگر چه امروزه نراق از نظر تقسیمات کشوری جزئی از استان مرکزی است اما به لحاظ جغرافیای تاریخی از توابع کاشان می باشد . ارتباط مردمان این دیار و خاصه حضور خاندان عالم پرور نراقی در کاشان مهر تاییدی بر این ادعاست . خاندان نراقی در طی نسلهای متمادی چهره های بزرگ و عالمان زیادی را به دنیای اسلام تقدیم کرده که مشهورترین آنها علامه محمد مهدی (پدر) و علامه ملا احمد (پسر) نراقی می باشند . نکته قابل توجه در مورد ایشان این است که در دنیای اسلام تنها دو پدر و پسر به بالاترین درجات علمی و دینی رسیدند که یکی مجلسی های اصفهان و دیگری نراقی های کاشان می باشند . و اما زندگینامه علامه ملا احمد نراقی :

دو جنگ بزرگ بین روسیه و ایران در سالهاى 1222 و 1241 ق که منجر به دو عهدنامه گلستان و ترکمان‏چاى شد از حوادث زندگانى وى مى‏باشد.

ایران اسلامى با تاریخ درخشان مهد پرورش علماء، و دانشمندان بزرگ مسلمانى بوده است که به داشتن این ستارگان علم و فضیلت مباهات دارد.
یکى از این بزرگان علامه مولى احمد بن محمد مهدى نراقى، معروف به فاضل نراقى (م 1245 ق) است. وى در چهاردهم جمادى الثانى، در عهد سلطنت کریم خان زند در سال 1185 ق در خاندان علم و فضیلت در نراق دیده به جهان گشود.
وى دوران نوجوانى و جوانى را در شهر کاشان و در محضر پدر بزرگوارش محقق نراقى (م 1209 ق) حدود سالهاى 1190 تا 1205 در پانزده سال اواخر عمر پدر بزرگوارش ـ به تحصل دوره‏هاى مقدمات، سطح و خارج گذراند و عمده تحصیل وى در این ایام مى‏باشد. وى درباره پدرش غالبا عبارت (من الیه فى جمیع العلوم استنادى) را بکار برده است.
از همان ابتدا وى با استعداد قوى و همت عالى و ذهن توانایى که داشت بسرعت مدارج علمى را طى نموده و خود شروع به تدریس معالم و مطول نمود. وى در حالیکه در سال 1205 به درجه اجتهاد نائل شده بود همراه پدر بزرگوارش به عتبات عالیات مشرف و مراتب عالى تحصیلات حوزوى را در آنجا مى‏گذراند.
در آنجا از محضر بزرگانى همچون سید محمد مهدى بحرالعلوم (م 1212ق) سید على طباطبائى، صاحب الریاض (م 1231ق)، سید مهدى شهرستانى (م 1216ق)، شیخ محمد جعفر نجفى (م 1228 ق)، استفاده‏هاى وافرى برده و به تدریس، تحقیق و تألیف مى‏پردازد (1) هنوز بیش از چهار سال از اقامت وى در نجف اشرف نمى‏گذشت که به خاطر وفات پدر بزرگوارش در سال 1209 ق بناچار به کاشان باز مى‏گردد و به جاى پدرش مسؤلیت اداره حوزه علمیه، تدریس و خدمت به مردم آن سامان را به عهده مى‏گیرد.


حوادث سیاسى و اجتماعى زمان وى

از دیگر حوادث زندگى وى قتل محمد خان قاجار در سال 1212ق است فتحعلى شاه که پس از او به حکومت رسید با توجه به ایمان دینى مردم و از باب مصلحت و براى مشروعیت دادن به حکومتش به دنبال جلب نظر علما بود وى در هنگام جلوس بر تخت سلطنت از شیخ جعفر نجفى معروف به کاشف الغطاء که از بزرگان فقها در زمان او بود اجازه گرفت و سپس از مولى احمد که بزرگترین شخصیت علمى و مرجع شیعیان ایران بود درخواست نمود که رساله عملیه‏اى را تألیف نماید تا به دستورات آن عمل شود مولى احمد به دلیل تمایل شاه رساله وسیلة النجاة را در دو مجلد نوشته به او هدیه نمود.
پس از فرار نیروهاى ایرانى در جنگ سال 1219 و 1228 و به اشغال در آمدن بعضى از مناطق ایران به وسیله نیروهاى روسى و ظلم و اجحاف آنان به مردم علماى بزرگى همچون سید محمد مجاهد (م 1242 ق) و مولى احمد سید نصر الله استرآبادى، سید محمد تقى قزوینى (م 1270 ق) به دربار شاه رفته و از شاه خواستند که آنها را بیرون کند فتوى به جهاد دادند و گفتند هر کس از جهاد رو برگرداند گناه کرده و از شیطان تبعیت کرده است. (2)
در نتیجه تلاش علما، شاه به جمع آورى نیرو و جنگ با آنان پرداخت اگر چه در ابتدا ایرانیان پیروز شدند و آنان را بیرون کردند اما به دلیل کمبود تجهیزات جنگى نیروهاى ایران شکست خوردند و در نتیجه معاهده ترکمان‏چاى به ایران تحمیل شد.
اگر چه در این جنگ ایرانیان موفق نشدند اما تلاش در مقاومت آنان با عده و تجهیزات کم در طول تاریخ به عنوان سند افتخار از مقاومت این مردم و تلاش علماى آگاه در برابر تهاجم بیگانه باقى ماند.


اساتید
حاج ملا احمد نراقى ابتدا نزد پدرش تحصیل کرده، سپس از محضر علامه بحر العلوم و شیخ جعفر کاشف الغطاء در نجف اشرف بهره‏مند گردیده و در کربلا نیز در درس میرزا مهدى شهرستانى و وحید بهبهانى حاضر شده و بعد از نیل به درجه اجتهاد به کاشان بازگشته و مشغول تدریس گشته است.

شاگردانش
اگر چه شاگردان ملا احمد زیاد بوده‏اند و آنچنانکه در مقدمه کتاب خزائن وى، استاد على‏اکبر غفارى نقل نموده که بیش از 20 اجازه از وى موجود است که در نزد فاضل معاصر حسن نراقى موجود است (3) اما نام بعضى از آنان که در دسترس مى‏باشند عبارتند از:
1ـ شیخ مرتضى انصارى (م 1281 ق) وى بین سالهاى 1241 تا 1244 در اواخر عمر شریف مولى احمد از محضر وى استفاده نموده است. 2ـ برادر فاضل و دانشمندش محمد مهدى بن محمد مهدى نراقى (م 1286ق) معروف به آقا بزرگ 3ـ سید شفیع چابلقى (م 1280 ق) 4ـ محمد حسن جاسبى 5ـ فرزندش محمد بن احمد (م 1297 ق) ملقب به عبد الصاحب و معروف به حجة الاسلام، داماد محقق قمى 6ـ برادرش میرزا ابوالقاسم کاشانى (م 1256ق)
وى در سلسله مشایخ بسیارى از متأخرین از طریق شاگردانش بخصوص شیخ مرتضى انصارى مى‏باشد که مى‏توان از محدث نورى صاحب مستدرک الوسائل امام خمینى قده و مرحوم آیة الله عظمى نجفى مرعشى نام برد.
شیخ مرتضى انصاری که به دنبال کسب علم و دانش به شهرهاى مختلف سفر مى‏کرد و از حوزه‏هاى علمیه شهرهاى مختلف بازدید مى‏نمود در کاشان گمشده خود را پیدا کرد. شیخ در کاشان ملا احمد نراقى را چون دریایى از علم و حکمت و عرفان و اخلاق یافت، لذا رحل اقامت افکند و زانوى شاگردى نزد کرسى آن استاد والا مقام زد و حدود چهار سال از محضر وى استفاده نمود و هم در آن وقت به تصنیف و تألیف پرداخت بین شیخ و ملا احمد جاذبه‏اى متقابل برقرار بود تا جایى که نراقى پس از حرکت شیخ از کاشان فرموده: «استفاده‏اى که من از این جوان نمودم بیش از استفاده‏هایى بود که او از من برد» و نراقى که شیخ را مجتهدى مسلم دید در هنگام حرکت به وى اجازه مبسوطى داد و در آن شیخ را به بهترین عبارات ستود و هم او در مورد شیخ گفته «در مسافرتهاى مختلفه زیاده بر پنجاه مجتهد مسلم دیده‏ام که هیچ یک از ایشان به مثل شیخ مرتضى نبودند».


جایگاه علمى
مولى احمد نراقى در بین علماى قرون اخیر از جایگاه خاصى برخوردار است وى در علوم مختلف اصول فقه، فقه، حدیث، رجال، درایة، ریاضیات، نجوم، حکمت، کلام، اخلاق، ادبیات و شعر سرآمد علماى زمان خود بوده است.
هوش سرشار، سهولت فراگیرى علوم متعدد، عمق تحقیق و وسعت تتبع و عنایات خاص الهى، او را در طول تاریخ دانشمندان شیعه به عنوان فقیهى کم نظیر مطرح ساخته است.
وى از همان دوران جوانى مسئولیت مرجعیت و ریاست و زعامت دین و دنیاى مردم کاشان و قسمتهاى وسیعى از ایران را برعهده داشت و کلمات معاصرین و علماى پس از وى شاهد بر این مطلب مى‏باشد .




ابتکارات و ابداعات
اگرچه در زمان وى فقهاى بزرگ و مشهورى وجود داشته‏اند اما شخصیت اجتماعى وى درکنار ابعاد دیگر، او را از دیگران ممتاز نموده است.
اشتغال به امور اجتماعى و سیاسى و سعى وى در طرح مباحث جدید فقهى به گونه‏اى که با مسائل مستحدثه هماهنگ باشد او را به فقیهى زمان شناس، مبتکر و مجدد که حقایق زمان خود را بخوبى درک مى‏کرد تبدیل کرده بود نمونه‏هایى از درک عمیق از حقایق و تحقیق فراگیر وى را در کتاب عوائد الایام مى‏توان دید طرح مبحث ولایت فقیه از نمونه‏هاى بارز این ابتکارات مى‏باشد وى بر خلاف اکثر فقهاى قبل از خود به این بحث به صورت یک مسئله فرعى جزئى نگاه مى‏کردند و آن را در امور حسبیه و صرف موارد زکاة و خمس منحصر مى‏دیدند، بین حکومت اسلامى و مبحث ولایت فقیه جمع نموده و آن را به صورت مفصل و منسجم مطرح نموده است.


تألیفات:
از مولى احمد تألیفات متعددى در علوم مختلف بجاى مانده است که عبارتنداز:


فهرست کتابهاى فقهى

1ـ الاطعمة و الاشربة 2ـ اسرار الحج 3ـ الرسالة العملیة 4ـ الرسائل و المسائل 5ـ حاشیه الروضة البهیة 6ـ رسالة الرضاع 7ـ رسالة فى منجزات المریض 8ـ عوائد الایام من مهمات الاحکام 9ـ القضاء و الشهادات 10ـ مستند الشیعه فى احکام الشریعة 11ـ مناسک حج 12ـ وسیلة النجاة 13ـ هدایة الشیعه 14ـ تذکرة الاحباب

فهرست کتابهاى اصول فقه

1ـ اجتماع امر و نهى 2ـ اساس الاحکام فى تنقیح عمدة المسائل الاصول بالاحکام 3ـ تنقیح الفصول فى شرح التجرید 4ـ حجیة المظنة 5ـ عین الاصول 6ـ عین الیقین 7ـ مفتاح الاحکام فى اصول الفقه یا مفتاح الاصول 8ـ مناهج الاحکام فى اصول الفقه یا مناهج الاصول الى على الاصول

فهرست کتابهاى ریاضى و هیئت

1ـ شرح محصل الهیئة 2ـ شرح رسالة الحساب 3ـ حاشیة اکرنا ذوسیوس حاشیه بر تحریر اکر مولى مهدى نراقى


فهرست کتابهاى فلسفى
1ـ سیف الامة و برهان الملة



فهرست کتابهاى اخلاقى
1ـ معراج السعادة

فهرست کتابهاى متفرقه

1ـ دیوان صفائى نراقى 2ـ خزائن 3ـ طاقدیس یا مثنوى لسان الغیب یا مثنوى شفائى 4ـ مشکلات العلوم 5ـ شرح حدیث جسد المیت


وفات فاضل نراقى

این ستاره فروزان آسمان فقه و فقاهت در 23 ربیع الثانى سال 1245 ق در اثر بیمارى وبا که نراق و کاشان و اطراف آن را فراگرفته بود چشم از جهان فروبست بدن مطهر او به نجف اشرف منتقل و در جانب صحن مرتضوى و پشت سر مبارک مولى الموحدین على بن ابى طالب (ع) و در کنار قبر پدر بزرگوارش به خاک سپرده شد.
از اشعار اوست:




اى خوش آن صبحدمى کایت بشرا رسدم‏ / نفحه روح قدس از دم عیسى رسدم‏
بشکند مرغ سماوى نفس ناسوتى‏ / اذن پرواز سوى عالم بالا رسدم

و




تاراج کنى تا کى اى مغبچه ایمانها / کافر تو چه مى‏خواهى از جان مسلمانها
اى خضر مبارک پى بنماى به من راهى‏ / سرگشته چنین تا کى مانم به بیابانها
دامن بکش از دستم اى بت که به امیدت‏ / یکباره کشیدستم دست از همه دامنها
پروانه صفت گردم گرد سر هر شمعى‏ / از روى تو چون روشن شد شمع شبستانها





مرحوم ملا احمد نراقی (پسر) مرحوم ملا محمد مهدی نراقی (پدر)





تصویر مهر ملا احمد نراقی


برای اطلاعات بیشتر و جامعتر می توانید به سایت فاضلین نراقی مراجعه کنید .


نکته : در همین رابطه بخوانید :
زندگى‏نامه ملا احمد نراقى (1)
زندگى‏نامه ملا احمد نراقى (2)
زندگى‏نامه ملا احمد نراقى (3)

پدرام از آمریکا شنبه 6 تیر 1388 ساعت 01:55 ب.ظ

سلام دوست گرامی جناب مرادی
من از نوادگان فاضل نراقی هستم و مقیم کالیفرنیا فکر می کنید هزینه این کار چند دلار باشد ؟

سلام
به وبلاگ شهر من نراق خوش آمدید
دوست عزیز ترجمه کتاب معراج السعاده را به زبان انگلیسی ارزیابی ریالی نکرده ام لطفا ایمیل خودتان را برایم ارسال کنید تا در اسرع وقت حضورتان اعلام کنم
موفق باشید .

ایراندوست چهارشنبه 27 خرداد 1388 ساعت 04:34 ق.ظ

هو الغفور

انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق (پیامبر اکرم ص)
بعثت من برای به کمال رساندن مکارم اخلاق بود

در فرهنگ دیرپای ایران، بزرگان و سخنوران ما در باره اخلاق پسندیده بسیار نوشته اند. کتابهای اخلاق ناصری (طوسی)، کیمیای سعادت (غزالی)، جامع السعادات (نراقی پدر) و معراج السعاده (نراقی پسر)، نمونه هایی از این کتابها هستند. افزون براینها، مراقبه و مجاهده همیشگی پارسایان و سلوک عالمان و عارفان همه پر از آموزه های اخلاقی است. با ادب و احترام به همه پیروان راستین اخلاق اسلامی، از خدای بزرگ توفیق ادب و اخلاق نیکوی محمدی طلب می کنیم. از شر شیطان و نفس اماره به خدا پناه می بریم.

همانگونه که اشاره کرده اید عمل کردن به آموزه های اخلاقی بسیار مهم تر از صرف بازخوانی و بازگویی آنها است. مانند بحث "ملاشدن و آدم شدن" نکته ها و ظرایف دارد.
شاید به صلاح ندانید بحث اخلاق و انتخابات اخیر را در این وبلاگ مطرح کنید. اما کتاب معراج السعاده و اخلاق اسلامی با همه انتخاب های انسان ها و معیارهای انتخاب و اقدامها و آداب کارها پیوند دارند: انتخاب اولویتها، انتخاب شغل، انتخاب همسر ... و البته انتخاب نمایندگان جامعه در سطح شهرهای کوچک تا کشورهای بزرگ.

این روزها توصیه و تأکید هرچه بیشتر برای رعایت اخلاق اسلامی و دعوت جامعه به آرامش و پرهیز از بی احترامی و تفرقه بیش از همیشه اهمیت دارد.
وحدت ملی و همبستگی ملی بزرگترین سرمایه ما است و هرکه دلش برای ایران می تپد باید از اتحاد ملی غافل نشود و با رعایت اخلاق اسلامی و امانت داری و حفظ اعتماد جامعه، از تفرقه و پیروی نفس اماره پرهیز کند.
با ارائه توضیحات لازم به مردم و اقناع افکار عمومی (با شفافیت اطلاع رسانی) کدورتها برطرف و از لطمه خوردن به اعتماد عمومی جلوگیری می شود. حساب هزاران نفر جوانان بانشاط و پرشور کشور، که سرمایه ملی هستند، از حساب چند نفر بدخواه یا گمراه جداست. در فضای بی احترامی و بی اعتمادی و تهمت و دروغ وحدت ملی فراموش می شود و بیگانه ها خط و نشان می کشند.
و اعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرقوا

لذا، این روزها بحث آموزه های اخلاقی و انتخابات اهمیت بیشتری دارد. خیلی مهم است که جامعه را به آرامش دعوت کنند و از خودپسندی و غرض ورزی پرهیز شود. "غرضها تیره دارد دوستی را". در سایه اخلاق اسلامی و امانتداری و احترام متقابل، همدلی و وحدت ملی پایدار می ماند.

سلام دوست عزیز
بنا به دلایلی که بعدا طرح خواهم کرد از نوشتن مطلب در زمان انتخابات خودداری کردم ولی هزاران حرف نگفته در سینه دارم که احساس می کنم به نوعی دارد به قلبم فشار می آورد . اگر عمری بود و ما در خدمت شما بودیم از طریق همین وبلاگ حرف های خواهید شنید که این روز ها به مذاق خیلی ها خوش نمی آید .
فقط به یک نکته اشاره می کنم که ما فراموش کرده ایم که برای چه انقلاب کردیم . آیا انقلاب کردیم که به ریاست برسیم و چند صباحی بر مردم حکومت کنیم یا اینکه ایرانی بسازیم اسلامی و الگو برای دیگر ملل مسلمان ؟؟؟
همه باید در رفتار و کردار خود تجدید نظر کنیم و نه تنها یک بار بلکه صد ها بار وصیت نامه امام راحل را بند به بند بخوانیم تا در ذهنمان ملکه شود .
چشم مستضعفان دنیا به تنها چراغی است که در این وادی ظلمات جهانی شدن از ایران اسلامی کورسو می زند .
ما دانسته یا ندانسته داریم به این چراغ فوت می کنیم !
شاید به نظر شما اخلاق در جامعه ما نهادینه نشده است!
شاید سیاسیون ما به جای پاس کردن صد ها واحد تئوری و نظریه های مختلف در علم سیاست خوب بود تنها دو واحد اخلاق اسلامی هم پاس می کردند و تنها با دید گاه های هابز و ماکیاولی و ... آشنا نمی شدند .
هدف وسیله را توجیه می کند اساس دیدگاه ماکیاولی است و اینکه انسان گرگ انسان است پایه و ریشه دیدگاه های هابز
اما در اسلام این دیدگاه ها جایی برای طرح دارد ؟!!

هفت رنگ سه‌شنبه 12 خرداد 1388 ساعت 08:55 ب.ظ http://7rang.ir/counter/

با سلام

سیستم شمارشگر هفت رنگ ، شمارشگری با امکانات جالب

به 2 صورت فلش و متنی

هم برای مشاهده آمار بازدید وبلاگتان و هم برای بالا بردن زیبایی آن

با تشکر

آیتا سه‌شنبه 12 خرداد 1388 ساعت 03:12 ب.ظ

سلام دوست عزیز به فروشگاه منم سر بزن خوشحال می شم عزیزم

"فروشگاه اینترنتی آیتا شاپ " فروش جدیدترین فیلم ها ، کارتون ، نرم افزار ، بازی و... با 35% پایین تر از قیمت پشت جلد کالاها

"">> اخراجی ها 2 - یوسف پیامبر ایرانی - جی تی ای <<"

"""""""""""" Www.aytashop.com """""""""""""""

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد