شهر من نراقmoradi naraghi

شهر من نراقmoradi naraghi

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ
شهر من نراقmoradi naraghi

شهر من نراقmoradi naraghi

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ

معرفی فرماندار از رسانه ملی !!!


عصر جمعه پای برنامه تلویزیون نشسته بودم ،برنامه کودکی پخش شد به اسم زورو  . البته زورو به سبک جدید نه آن زوروی قدیمی ، زوروی  قرن 21 به جای اسب ماشین پرنده داشت .اما با همان مفهوم کلی داستان که به دنبال افراد شرور می رفت و در پایان هر داستان رد پای فرماندار را در انتهای باند های جنایت  و مافیا می یافت .  به یاد دوران کودکی خود افتادم که سریال زوروی با اسب و شمشیر معروفش قبل از انقلاب پخش می شد .  اما نکته ای که قصد دارم با این مقدمه در این مطلب برایتان عنوان کنم تحلیل پیام های ارتباطی  نهفته در این برنامه  رسانه ملی است  . در ذهن کودکی من با توجه به تاثیرات سریال زورو شخصیت فرماندار همیشه یک شخصیت منفی بود. نمی دانم سهم خودم از این برداشت  نا صواب چه میزان است ولی این یک واقعیت بود که  آن را انکار نمی کنم . در داستان زورو  کسی که پشت پرده در تمامی فساد ها و مشکلات دست  داشت  فرماندار منطقه بود و زرو این شخصیت افسانه ای سعی می کرد دست این شخص را برای مردم و قانون  رو کند . کمی که بزرگتر شدیم  و عقلمان رسید و توفیق مطالعه پیدا کردیم متوجه شدیم که مالک اشتر نخعی  هم  با آنهمه معرفت و بزرگواری فرماندار بوده آنهم فرماندار حکومت عدل علی . (ع)بین این دو تصویر که در ذهن از شخصیت فرماندارداشتیم و یکی از آن ماحصل رسانه ملی  و در دوران کودکی که آموخته ها  گفته می شود به مانند کنده شدن بر سنگ است و دیگری ماحصل مطالعه و تحقیق خودمان بود  کلی کلنجار رفتیم تا اینکه تصویر منفی حک  شده در ذهنمان را از کلمه فرماندار که مساوی شده بود با تبانی و خیانت  و دزدی و هزار پدر سوختگی پاک کنیم  !!!

ولی  اکنون می بینم که دوباره فرزند من با دیدن این  زوروی جدید  دچار این پاردوکس  شده است چون در سریال جدید هم فرماندار یک شخص شرور، خود خواه ، خود رای و خائن است که تمام دزدی ها به او بر می گردد .

آیا به نظر شما رسانه ملی در معرفی  شخصیت فرماندار به نسل کودک و نوجوان درست عمل می کند  ؟

 اگر فرزند من چنین تصویری از فرماندار در ذهن خود بسازد چه کس یا کسانی مقصر هستند ؟

آیا به نظر شما اندیشه ای پشت انتخاب و پخش این نوع برنامه ها در رسانه ملی وجود دارد ؟

  و هزاران ......آیای دیگر 

 

نظرات 6 + ارسال نظر
[ بدون نام ] دوشنبه 9 آذر 1388 ساعت 01:10 ب.ظ http://bestdaysforbestdays.blogfa.com

امیدوارم که در کارتون موفق باشید خیلی مطالب جالب وخواندنی دارید تشکر می کنم که به شهر واطراف خودتون اهمیت می دهید . برای مطلب وزیر زن نظر گذاشتم .واقعا جالبه یعنی این کسانی که ادامه فامیلشون پارسا هست از اقوام وطایفه این خانم هستند والبته نراقی هم هستند.؟

سلام دوست عزیز
تشکر می کنم از اینکه وبلاگ را قابل نظر دادن دانستید .
اطلاع دقیقی ندارم ولی همین قدر می دانم که ایشان از نوادگان فاضل نراقی است .
موفق باشید .

خاکسار نراقی یکشنبه 24 آبان 1388 ساعت 01:41 ب.ظ


آقای مرادی سلام
با تشکر. بنده در مورد کارنامه رسانه ملی قضاوت نکرده ام و از اظهار نظر مطلق در این مورد پرهیز میکنم. قبول دارم که سالها است صاحبنظران و محققان از رسانه ملی انتقادهای بجا دارند. از جمله موقعیت انحصاری و عدم رعایت انصاف در مسائل سیاسی و اینجور چیزها، که خود بحث مفصلی دارد.
اما فکر میکنم در انتقادها باید سازنده و مسئولانه برخورد کرد تا تأثیر داشته باشد. اشاره به فرماندار پلید و فاسد برنامه زورو برای قضاوت و بریدن و دوختن کافی نیست. در نقد سازنده باید اشکالات را با حسن نیت بیان کرد. نقاط قوت را هم اگر هست باید صادقانه گفت. بعلاوه پیشنهاد قابل اجرا هم به عنوان راه حل مطرح کرد.

در اینکه کودکان عاقل اند شکی نیست. آنها از اوایل کودکی کوچکترین اشاره های تربیتی والدین را خوب می فهمند و باتوجه به جدیت و یا عدم جدیت والدین خوب واکنش نشان میدهند. اما تا بلوغ فکری فاصله دارند. چون تجربه کمتری دارند قدرت تشخیص و عاقبت اندیشی آنها کمتر از بزرگترها است.

در یادداشت قبلی به کم کاری در مورد فضا و فرهنگ ایرانی در فیلمهای کودکان و کمبود ارزشهای کهن ایرانی و غلبه شخصیتهای ساخته و پرداخته هالیوودی در فیلمها اشاره کرده ام. اما شما هم فکر نمی کنید در یادداشت تان در مورد میزان تأثیرگذاری برنامه زورو در کل دوره کودکی مبالغه شده؟ اگر رسانه ملی نظرسنجی کند، چند درصد همه والدین با شما هم عقیده اند؟

در باب تربیت فرزند و تحویل نسلی شایسته، همه عوامل برشمرده نقش دارند که اصل و اساس اش ""خانواده"" است. بویژه در سالهای قبل از دبستان که شخصیت بچه ها شکل میگیرد. اگر برنامه کودک رسانه ملی از نظر والدین بدآموزی دارد، اجازه ندهند فرزندانشان آن را ببینند. در زمان قبل از انقلاب خیلی از خانواده ها تلویزیون را به کل کنار گذاشته بودند.
علاوه بر خانواده، دوستان خانوادگی و محیط مدرسه و جامعه هم خیلی نقش مهمی دارند. پسر نوح با بدان بنشست، خاندان نبوت اش گم شد. محیط آموزش و پرورش در همه مقاطع درسی و تک تک کلاسها نقش تعیین کننده دارد.

والدین باید چهارچشمی کودکان خود را بپایند تا تجربه بیشتری بدست آورند و بتوانند روی پای خود بایستند. در جامعه امروزی خطرات و آسیبهای زیادی است که باید مراقب آنها بود. به نظر میرسد بزرگترین تهدید نسل آینده بی هویتی و عدم اعتقاد به ارزشهای والای اسلامی و انسانی باشد. بدترین پیامد تهاجم فرهنگی ایجاد بی تفاوتی و بی هویتی و تحویل آدمهای بی خاصیتی است که نسبت به خانواده و شهر و کشور و ملت و زبان و فرهنگ و سنتهای پسندیده و جایگاه خانواده و دار و ندار مادی و معنوی خود هیج اراده و خاصیتی نداشته باشند. همان اثر بی خاصیتی و بی غیرتی که آلودگی به مواد مخدر به همراه دارد. در سطح کلان تأمین محیط اجتماعی مناسب برای تربیت نسل برعهده مسئولین مملکتی است. اما مسئولیت خانواده ها همیشه بر سر جای خود باقی است.
همه رسانه ها از جمله رسانه ملی نقش دارند. اما وقتی رسانه ای صفت ملی را یدک میکشد به همان نسبت مسئولیت اش بیشتر میشود.

انشاءالله خداوند متعال ما و کودکان ما را در مقابل آسیبهای اجتماعی و تربیتی حفظ بفرماید و نسل نوجوان و جوان ما را در برابر همه تهاجمها عاقل و بالغ و مصون بدارد.

سلام دوست عزیز
شما هم به نوعی کم کاری رسانه ملی را تایید می کنید !
تاثیر محیط بر کودکان را قبول دارید !
و در نهایت برای حفظ کودکان از آسیب های اجتماعی دست به دامان خدا می شوید!
من هم به تمامی نوشته های شما اعتقاد دارم .
نقد باید منصفانه باشد نه مخرب این هم حرف بسیار درستی است .

خاکسار نراقی شنبه 23 آبان 1388 ساعت 03:09 ق.ظ


با یاد و نام خدا

آقای مرادی سلام
چگونگی انتخاب مطلب و شیوه ارائه دیدگاهها اهمیت دارد.
از همشهریان نراقی انتظار میرود هنگام نوشتن و طرح موضوع بر خود سخت بگیرند تا کار را برای خواننده آسان کنند و محضر خدا و رعایت انصاف و پرهیز از شتاب در قضاوت را در نظر داشته باشند.

از قدیم گفته اند در مثل مناقشه نیست. میتوان گفت در داستانها و حکایتها هم (معمولاً) مناقشه نیست، مگر خلاف اش ثابت شود. همه داستانها و فیلمها، مثل صحنه زندگی واقعی، پر از شخصیتهای مثبت و منفی اند. اصلاً مقابله "نیکی" و "بدی" خمیرمایه همه اندیشه ها و کردارها و گفتارها است. البته مشخص است که "نیکی" اصالت و محوریت و حاکمیت دارد. حتی بدکاران و بدگویان هم سعی دارند ریاکارانه خود را در شمار نیکان جلوه دهند، اگرچه ریاکاری و تظاهر مردم فریب از مصادیق "بدی" است.

به هرحال، مگر شخصیت منفی فرماندار داستان "زورو" تنها نمونه فرماندار در کل کارهای پخش شده رسانه ملی است که نقش فرماندار را مترادف با کردار ناپسند معرفی کند؟ مگر همین رسانه شخصیتهای برجسته و ارجمندی همچون مالک اشتر نخعی و یوزارسیف حکیم را معرفی نکرده؟ مگر آثار متعدد با حضور مسئولان حکومتی و فرمانداران صالح، از جمله در فیلم مربوط به شخصیت پیامبر گرامی (ص) و مولا علی (ع) پخش نکرده است؟

در مورد شخصیت پردازی و زیرسازی ذهنی برای کودکان پاکنهاد ما نیز صدها فیلم کارتونی با شخصیتهای برجسته پخش شده اند. هرچند در کارتونهای پخش شده چنانکه باید فضا و فرهنگ ایرانی پررنگ نیستند و به سبب کم کاری کارتون سازان ایرانی و پرکاری تولیدکنندکان غربی هالیوود (یا شبیخون تهاجم فرهنگی) فرزندان دلبند ما گاهی با شخصیتها و ارزشهای بیگانه برخورد بیشتری دارند تا با ارزشهای کهن این مرز و بوم.

گذشته از فضای داستان و تخیل و رویدادهای تاریخی، مگر همین الان در بسیاری از شهرهای ما فرمانداران و شهرداران و مسئولان مورد احترام مردم بر سر کار نیستند و عمرگرامی و آسایش و آرامش خودشان را (بدون هیاهو) برای شهرشان در طبق اخلاص نمی گذارند؟ فرزندان و جوانان ما میتوانند از این نمونه های واقعی هم الگوبرداری کنند و مانع از تأثیرگذاری منفی شخصیتهایی چون فرماندار داستان "زورو" شوند.

از اینها گذشته، افراد مختلف از هر رویداد و داستان و تمثیل برداشتهای متفاوت و خاص خود را دارند. فرزندان عاقلتر می توانند به پیروی از لقمان حکیم از بی ادبان هم ادب بیاموزند. و از فرماندار بد، رسم و آیین فرمانداری شایسته.

سلام دوست فهیم
ببخشید اگر نظر شما را چند روزی با تاخیر بالا بردم . مسافرت بودم و دسترسی به اینترنت هم نداشتم .
اما در خصوص نقد رسانه ملی به نظرم شما خیلی زیاد حسن ظن دارید . کودکان راهم عاقل می دانید که این جای سوال دارد !
تکرار سریال 150 قسمتی زورو را با یک برنامه یا چند برنامه غیر جذاب یکسان می دانید که این هم جای سوال دارد !!!
چند سال پیش برای یک کار تحقیقی در خصوص تاثیر برنامه های تلویزیون بر بروز خشونت در کودکان در یکی از مدارس راهنمایی نراق یک کار پژوهشی انجام دادم. یک گروه 30 نفره مورد مطالعه قرار گرفتن اسطوره های ایرانی و اسلامی در پائین ترین سطح جدول اطلاعات قرار داشتند .
بروسلی در راس جدول . هیچکدام از دانش آموزان در خصوص دکتر چمران اطلاعات قابل قبولی نداشتند .
رستم شاهنامه را در حد اسم می شناختند و .....
حرف من در این مطلب این است که فرزندنم دارد به همان درد بچگی من مبتلا می شود چه کسی مقصر است ؟
من ، جامعه ، مدرسه ، صدا و سیما ؟

مستاجر خانه ملت چهارشنبه 20 آبان 1388 ساعت 10:07 ب.ظ http://www.vakiledelijan.blogfa.com

آخرین مصاحبه های مستاجر خانه ملت(سلیمی)با خبرگزاری های مختلف در مستاجر خانه ملت (کم لطف شدید همه دوستان ما را تحویل نمی گیرید)

سلام
برای اثبات تحویل گرفتن چه باید بکنیم ؟

فتو وبلاگ دلیجان چهارشنبه 20 آبان 1388 ساعت 07:42 ب.ظ http://www.delijanphoto.blogfa.com

فتو وبلاگ دلیجان با عطر عکس های زیبای حرم بانوی آفتاب آپدیت شد.

موفق باشید

خیرالله نیوز دلیجان یکشنبه 17 آبان 1388 ساعت 12:01 ق.ظ http://www.kheyrollahnews.blogfa.com

ارائه راه حل این مطلب در خیرالله نیوز دلیجان

سلام
مطلب شما را مطالعه کردم . به دوستان دیگر هم سفارش می کنم حتما به وبلاگ شما سری بزنند و آنرا مطالعه کنند . همین که شما این مطلب را منعکس کردید و در خصوص آن راهکار در حد فهم خود ارائه دادید جای تشکر دارد .
موفق باشید .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد