شهر من نراقmoradi naraghi

شهر من نراقmoradi naraghi

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ
شهر من نراقmoradi naraghi

شهر من نراقmoradi naraghi

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ

سیاه نمایی به چه منظوری ؟!!

  

 

یک ماه پیش دختر بچه ای با چشم گریان  جلوی من را گرفت و پرسید : ببخشید آقای مرادی  شنیدم نراق دارد تبدیل به روستا میشه این خبر درست است ؟  جواب دادم ما در تاریخ موردی  به اسم شهر سوخته داریم ولی شهر تبدیل به روستا شده نداریم . مطمئن باش هیچ شهری روستا نخواهد شد حتی اگر تلی از خاک از آن باقی مانده باشد شهریت خود را از دست نمی دهد . نفس راحتی کشید و خواست که برود از او سوال کردم  این حرف را چه کسی به تو زده ؟جواب داد :  بابام .

چند روز بعد پدر این دختر را دیدم ازاو پرسیدم جریان روستا شدن نراق چیست ؟!  برایم توضیح داد که این خبر را از------------ شنیده است.

پر کردن نام و مشخصات جای خالی عبارت فوق بماند برای آینده . اما بنده به عنوان کوچکترین خدمتگذار مردم شریف شهر نراق به فرد مورد نظر ( درجای خالی) اعلام می کنم اندکی درباره مفهوم توسعه و بخصوص توسعه پایدار تحقیق کند یا حداقل استعلامی از وزارت راه و شهرسازی در خصوص  جایگاه شهر تاریخی نراق و روند توسعه آتی آن بگیرد . اکنون نراق جزو 6  شهر تاریخی اول کشور به لحاظ داشتن ارزش های بین المللی در بعد انسانی و شهرسازی است . اسامی این شش شهر به قرار زیر می باشد .

ماسوله ، نراق ، بیستون ، شوشتر ، نوش آباد و بشرویه   

شورای عالی شهر سازی و معماری زیر نظر وزارت راه و شهرسازی در حال تهیه طرح ویژه برای شهر های فوق می باشد تا بتواند ارزش های تاریخی و شهر سازی آنها را که ازش ملی و جهانی دارد به دنیا به عنوان شهر های ایرانی اسلامی معرفی کند.

طرح ویژه نراق تابحال 70 درصد پیشرفت کار داشته و پیش بینی می گردد تا پایان سال 90  عملیات مطالعه و تهیه آن به تصویب برسد . عدم اطلاع رسانی دقیق در این خصوص به این دلیل بود که احتمال کارشکنی در مسیر تهیه آن وجود داشت ولی بحمد ا... در حال حاضر طرح به مرحله نهایی خود رسیده است لذا لازم می دانم نراقی های عزیز  از روند تهیه آن  در این برهه از زمان مطلع شوند . متاسفم از اینکه می بینم افراد کوچک مغزی به دنبال سیاه نمایی وضعیت شهر نراق برای رسیدن به اهداف و اغراض شخصی و بعضا سیاسی خود هستند.

نراق زادگاه تئوری پردازنظریه ولایت فقیه است.نظریه ای که فقه سیاسی شیعه را متحول کرد. به امید روزی که شهر نراق در کنار تمامی جاذبه های تاریخی و طبیعی خود محلی برای تحقیق پیرامون اندیشه های سیاسی علمای شیعه بخصوص در بحث ولایت مطلقه فقیه باشد .

رجای واثق دارم در آینده نزدیک  حوزه علمیه نراق بتواند منشا اثرات خیری برای شهر نراق باشد همچنان که در دو دهه  پیش دانشگاه آزاد اسلامی این نقش راایفا کرد.

تصویر درج شده در این مطلب 4 سال پیش توسط اینجانب از روی دکل مخابرات از شهرک فاضل گرفته شده است شما این تصویر را با وضعیت فعلی شهر مقایسه کنید  خودتان پی به خیلی از مسائل پشت پرده خواهید برد .

راه‏های ‏زوال‏ و بقای دولت در اندیشه ‏ سیاسی ‏نراقی

مقاله ای  از استاد فرهیخته  حضرت حجت الاسلام  و المسلمین محمد صادق مزینانی به دستم رسید در خصوص اندیشه های سیاسی مرحوم ملا احمد نراقی با عنوان راه های زوال و بقای دولت حیفم آمدم آنرا در معرض دید کاربران محترم  این  وبلاگ قرار ندهم . سر فصل  مطالب مقاله به شرح زیر می باشد لطفا  برای مطالعه  اصل مقاله  به ادامه مطلب بروید 

اهمیت و ضرورت بحث

ابعاد بحث

الف. از نگاه تاریخی و با توجه به واقعیت‏های خارجیِ دولت‏ها و حکومت‏ها

ب. از بُعد نظری و بدون توجه به چگونگی حکومت‏ها در گذشته تاریخ

مفهوم زوال و بقا

فهرست عوامل بقا و زوال حکومت

. عدالتِ بنیاد نظام سیاسی

اهمیت و فضیلت عدالت

تعریف عدالت

آثار و پیامدهای دنیوی عدالت

1. ایجاد اعتماد و همراهی

2. شهرت حاکمان

3. دوام و پایداری حکومت

4. آبادانی کشور

5. اسوه شدن حکومت

6. افزایش حرمت حاکمان

7. رضایت مردم و بقای حکومت

8. الفت بین مردم و حکومت

راههای دستیابی به عدالت

1. توکل و اعتماد به خدا

2. پاسداری از شریعت

3. جلوگیری از ستم و تجاوز به حقوق مردم

2. امر به معروف و نهی از منکر

اهمیت بحث

1. روابط مسلمانان با یکدیگر براساس امر به معروف و نهی از منکر

روابط مردم با حکومت‏ها براساس امر به معروف و نهی از منکر

روابط حکومت اسلامی با امت اسلامی

3. گزینش کارگزاران سالم و کارآمد

4. نظارت بر کارکرد کارگزاران حکومتی

عوامل زوال دولت

1. ستم و پیامد آن

2. کوتاهی و یا ترک امر به معروف و نهی از منکر

3. تجمل گرایی

4. رواج گناه و فساد

 

ادامه مطلب ...

تقدیم به شهدای نراق بخصوص شهیدان علیرضا رزاقی و مند علی نباتی

  

به مناسبت هفته دفاع مقدس خواستم با نوشتن این مطلب یادی کرده باشم از شهدای نراق همیشه نحوه شهادت شهید علیرضا رزاقی  و شهید مند علی نباتی برایم یک معما بود . معمایی که نمی توان تصادفی بودن آن را خیلی باور کرد . شهید علیرضا رزاقی کوچکترین شهید نراقی است و شهید محمد علی نباتی حبیب بن مظاهر شهدای نراق . این دو شهید بزرگوار بعد از عملیات محرم در جبهه زبیدات  عراق در خط پدافندی در ساعت ۹ شب جمعه مورخ ۱۷/۹/۶۱  در یک سنگر و در آغوش یکدیگر با یک گلوله خمپاره به شهادت رسیدند . حس کنجکاوی من در کشف دلیل این تصادف منجر به تعریف این خاطره  از طرف بچه های هم رزم آنها گردید .  

بعد از اعزام بچه های نراق به منطقه عملیاتی زبیدات در عملیات محرم  فرمانده دسته اعلام می کند گروه های دو نفره تشکیل داده و در سنگر ها مستقر شوید . هر کدام به قول معروف یار گیری می کنند و در سنگری مستقر می شوند . در وسط میدان شهید رزاقی می ماند و شهید نباتی . شهید رزاقی به لحاظ کم سن و سال بودن کسی با او همسنگر نمی شود و شهید نباتی  هم به دلیل سن بالا . بچه های هم رزم  بعد ها تعریف می کنند  وقتی شهید نباتی این صحنه را مشاهده کرد دست شهید رزاقی را گرفت و گفت بیا من وتو هم قسمت همدیگر شدیم  .   

اما راز این داستان به نظر من این است که این اتفاق نه تنها یک تصادف ساده  نیست بلکه یک معمای عجیب و  حقیقتی ناب است  تا نسل های آینده بدانند  و خرده نگیرند که جنگ مخصوص جوانان  و نوجوانان بود .  هنوز  تصویر ریش سفید غرقه به خون شهید نباتی  و صورت  نوجوان  غرقه به خون  شهید رزاقی از ذهنم پاک نشده است .  

دانشگاه دفاع مقدس هیچ محدودیتی برای سن و سال و حتی جنسیت قائل نبود و هر کس به سهم خود در این دانشگاه چند واحد پاس کرد. خوشا بحال کسانی که با گرفتن مجوز شهادت از آن فارغ التحصیل شدند و بدا به حال ما که در ترم اول مشروط شدیم .