شهر من نراقmoradi naraghi

شهر من نراقmoradi naraghi

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ
شهر من نراقmoradi naraghi

شهر من نراقmoradi naraghi

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ

ارزش و جایگاه علمی کتب جامع السعادات و معراج السعاده فاضلین

 

 

کتاب های اخلاقی جامع السعادات مرحوم ملا مهدی نراقی و معراج السعاده مرحوم ملا احمد نراقی از جمله کتب اخلاقی است که نزد علمای اخلاق بسیار شناخته شده است و از زمان تالیف آنها  تا بحال چراغی بوده بر سر راه  هدایت مردان بزرگ و خیلی ها پیشرفت خود را  در دنیا و طلب آخرت مدیون  رعایت نکات اخلاقی  و پند های این تایفات  شریف هستند . نیت پاک و خالصانه این پدر و پسر باعث گردیده با گذشت بیش از 200 سال از تالیف این کتاب ها هنوز هم در نزد علما  به عنوان  کتاب مرجع در علم اخلاق  از آنها استفاده شود .  مدتی پیش در هفته نامه یا لثارات الحسین مطلبی را دیدم  به مناسبت اولین سالگرد ارتحال عالم ربانی مرحوم آیت الله حاج میرزا عبد الکریم  حق شناس رحمت الله علیه که در خصوص  تاثیر پذیری ایشان از این دو کتاب اخلاقی نکته ای را ذکر کرده بود . مناسب دیدم کاربران عزیز هم بدینوسیله از آن مطلع گردند و برای شادی روح این عالم وارسته اخلاق و مرحوم فاضلین نراقی حمد و سوره ای هدیه نمایند ،باشد که در روز قیامت به حرمت جایگاه آنها خداوند متعال ما را هم مورد رحمت واسعه  خود قرار دهد .  انشا الله .

مرحوم آیت الله حق شناس رضوان الله علیه مقدمات علوم حوزوی را در تهران گذارنیده و پس از مهاجرت به شهر  مقدس قم و اقامت در حوزه علمیه قم از محضر علمایی چون حضرت آیت الله بروجردی ، آیت الله سید محمد بهجت و آیت الله سید محمد تقی خوانساری در جهت کسب علم و نائل شدن به درجه اجتهاد ، بهره ها برده و سر انجام از چند نفر از فقها ی عظام اجازه اجتهاد دریافت نمودند .

آنچه که مرحوم آیت الله حق شناس را ملجاء و پناه بسیاری از حق جویان کرده بود ارشادات اخلاقی و رویکرد معنوی آن بزرگوار بود . بارها می فرمود ند : ((‌من از اول طلبگی یک دستم معراج السعاده  و دست دیگرم جامع المقدمات بود  و در سطوح بالاتر در یک دستم جامع السعادات  و دست دیگرم سایر کتب .)) این مطلب کنایه از این است که همیشه اخلاقیات را مد نظر داشت و توصیه می فرمودند که این مسائل را همواره و در عرض درسهای حوزوی قرار دهید تا موفق شوید .

(به نقل از هفته نامه یا لثارات الحسین ، شماره 482 سال پانزدهم . ص 6)

رفتار نیکویی که باید از آن درس آموخت

 

 

چند وقتی است قصد دارم در خصوص یکی از  رفتار های بسیار جالب دلیجانی ها مطلب بنویسم و دیگران را هم  بخصوص همشهریان نراقی را تشویق کنم از آنها درس بگیرند . آن عمل پسندیده تقدیر از افراد ، مدیران یا مجموعه های موفق در سطح شهر دلیجان با نصب پارچه نوشته در میادین شهر می باشد . دلیجانی ها اگر فرزندانشان  موفقیت تحصیلی کسب کنند ، در ورزش مقام استانی یا کشوری به دست آورند ، در صنعت موفق و نمونه شوند، و ....  در اولین اقدام با نصب پارچه نوشته هایی در میادین اصلی این موفقیت را به فرد یا مجموعه موفق تبریک می گویند و به همشهریان خود برای ادامه راه  از این طریق با هزینه ای ناچیز انرژی مثبت می دهند . بنده چون به لحاظ انجام ورزش کشتی از نزدیک با برخی از پیشکسوتان  این ورزش در شهر دلیجان آشنا بودم و اردات خاصی به آنها  داشته و دارم از نزدیک شاهد بودم این عزیزان چگونه ورزشکاران خود را تشویق و حمایت می کردند و با اینگونه اعمال خود  از آنها چهره های موفق کشوری پرورش می دادند ولی متاسفانه بر عکس ما نراقیها نه تنها موفقیت های همشهریان خود را برجسته نمی کنیم  ، بلکه به روش های مختلف  سعی  داریم آنها  را با تنگ نظری زیر سوال برده  و به موضوع ایراد هم وارد کنیم .  متاسفانه تابحال ندیده ام در شهر نراق پارچه نوشته ای مبنی بر تقدیر و تشکر از فرد یا مجموعه ای  به هر دلیل نصب کردد !!!‌  

این روز ها در سطح شهر دلیجان پلاکارد هایی نصب شده مبنی بر تبریک به مناسبت واحد نمونه کشوری شدن شرکت صدف سپید دلیجان . هر گروه و یا  هر فردی به طریقی و با نوشتن جمله ای این دستاورد را تبریک گفته است . این موضوع بهانه ای شد تا هم این مطلب را بنویسم و هم  اینکه  به سهم  خود این موفقیت را به مدیران شرکت فوق و تمامی کارکنان و کارگران این واحد صنعتی تبریک عرض  نمایم .

امیدوارم این رفتار خوب و پسندیده دلیجانی  ها به ما نراقیها و تمامی شهروندان دیگر هم سرایت کند و برای تمامی کسانی که مروج این رفتار پسندیده در شهر دلیجان  بوده و هستند آرزوی سربلندی و موفقیت دارم .

معرفی شهید اصغر آقا زمانی از زبان مادر !

  

شهید اضغر آقا زمانی

 این روز ها به مناسبت  سالروز شهدای 7 تیر  و ضربه ای که به واسطه از دست رفتن سیدمظلوم  شهیدان انقلاب و 72 تن از یاران پاکش  به انقلاب درآن مقطع  وارد گردید سخن زیاد به میان می رود . در بین این 72  لاله پرپر شهیدی هست به اسم اصغر آقا زمانی  نراقی . نوه  دختری مرحوم آ منصور قاسمی .  نراقی بودن این شهید والا مقام بهانه ای شد تا با مادر بزرگوارش به گفتگوی تلفنی بنشینم و اصغر را از زبان مادر برای شما  کاربران محترم معرفی کنم. خلاصه این گفتگو به شرح زیر است .

 با واسطه یکی از دوستان  که از نزدیکان خانواده شهید  بود شماره تلفن خانه آقا زمانی را به دست آوردم .تلفن را برداشته و با تردید که آیا مادر شهید به سوالاتم پاسخ خواهد داد یا نه به شماره  زنگ زدم . دختر بچه ای گوشی را برداشت ، ضمن معرفی خود  از ایشان خواستم که گوشی را به مادر شهید بدهند . دختر کوچک با لحنی بسیار مودبانه گفت مادر بزرگم در حال خواندن نماز است ، اجازه خواستم که بعدا زنگ بزنم ، اشاره کرد نه آخر نماز ایشان است اگرکمی صبر کنید گوشی را به ایشان  می دهم . دقایقی طول نکشید که مادر شهید با لهجه کاملا نراقی که انتظار آن را  داشتم خوش و بش گرمی با من کرد و خیلی با مهربانی مرا تحویل گرفت . منهم سعی کردم نراقی اصیل حرف بزنم تا مطمئن شود که با یک همشهری دارد گفتگو می کند.  به ایشان عرض کردم در این ایام شهادت شهدای هفت تیر یادی از شهید شما کردم خواستم ضمن تبریک به مناسبت عروج آسمانی اصغر آقا  اگر امکان دارد وصف شهید را از زبان شما بشنوم . مادر گفت :زبان من از گفتن خوبی های اصغر  ناتوان است . خیلی شجاع ، نترس ، نجیب ،حزب الهی  و با هوش بود . او مدرک فوق لیسانس حسابداری داشت .  

 

   

ادامه مطلب ...