شهر من نراقmoradi naraghi

شهر من نراقmoradi naraghi

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ
شهر من نراقmoradi naraghi

شهر من نراقmoradi naraghi

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ

ملا احمد نراقی بیست و چهار ماه جبهه در کارنامه خوددارد

 

سالها است آرزو دارم بنیادی در نراق تاسیس گردد به اسم بنیاد فاضلین نراقی ، بنیادی  کاملا مردمی که به هیچ گروه و سازمانی وابستگی نداشته باشد . 

با خود گفتم اگر تیتر بزنم ملا احمد نراقی سابقه 24 ماه جبهه دارد شاید بعضی  از بچه جبهه ای های شهر خود را از این بابت با ایشان  هم مسلک دانسته  ودر تاسیس این بنیاد ما را یاری کنند . 

جنگ دوم ایران و روس در سال1240 شروع و در سال 1242 به پایان می رسد .

در بین علما اختلاف است بین اینکه در زمان حکومت قاجار باید فتوای جهاد صادر کنندیا خیر؟

دو نفر از علما و مراجع بزرگ فتوای جهادخود را با پوشیدن کفن و رفتن به میدان جنگ صادر می کنند

  1 - ملااحمد نراقی 2 - سید مجاهد

بعد از خیانت عباس میرزا و  برخی از فرماندهان سپاه او در توافق پنهانی با روسیه  ملا احمد  و سید مجاهد میدان جنگ راترک می کنند و عهد نامه ترکمن چای بر ایران تحمیل می گردد .

این جنگ در تاریخ به جنگ قفقاز مشهور است و ملا احمد سه سال پایانی عمر خود را در آه و افسوس این خیانت طی می کند . 

شیخ مرتضی انصاری  دراین خصوص  می گوید :

(استاد ما ملااحمد نراقی هر وقت از جنگ قفقاز سخن به میان می آمد گریه می کرد.)

برای دیدن مقاله ای در این خصوص به ادامه مطلب مراجعه کنید

ادامه مطلب ...

راه اندازی وبلاگ تخصصی توسعه پایدارشهر نراق

برای دیدن این وبلاگ به آدرس زیر مراجعه کنید .

http://naragh.blogsky.com/


قرار است در این وبلاگ به صورت کاملا تخصصی به موضوع توسعه پایدار شهر نراق بپردازیم و از نظرات دوستان نراقی و غیر نراقی ، کارشناسان ، اساتید محترم دانشگاه و مختصصان  علم برنامه ریزی شهری استفاده کنیم .

امیدوارم مطالب مطرح شده در این وبلاگ بتواند در آینده مورد استناد دانشجویان و محققان علاقه مند به مباحث توسعه پایدار در مدیریت شهرها قرار گیرد .

در واقع این وبلاگ به درخواست جمعی از دانشجویان رشته های مهندس عمران ، معماری ، سیما و منظر شهری ، برنامه ریزی شهری ، مرمت بنا های تاریخی و باستان شناسی  ایجاد شده است وقرار است در نقش سنگدان تجربیات 10 سال تلاش برای رسیدن به توسعه پایدار شهر نراق را دراختیار منتقدان این حوزه ها قرار دهد تا آنها  این تجربیات را با پتک  های عالمانه خود چکشکاری کرده ، شاید بتوان روزی  وزنی ملی و جهانی برای این تجربه دست و پا کرد . 

از شما دوستان و علاقه مندان به شهر نراق در هرکجای این کره خاکی که هستید استدعا دارم ما را در غنی کردن مباحث  طرح شده در وبلاگ یاری نموده و با نظرات کارشناسی خود وزن علمی  مطالب را افزایش دهید .



ملا مهدی نراقی :چه کسانی رَحِم هستند؟

سایت تابناک در سوم فروردین مطلب بسیار جالبی از جامع السعادات مرحوم ملا محمد مهدی  نراقی درج کرد که حیفم اومد  دیگر کاربران  محترم این وبلاگ آز ان مطلع نباشند .

عین مطلب را  در زیر ملاحظه فرمایید .

نوروز فرصت مناسبی است تا پس از یکسال کار و تلاش و زندگی، کدورت‌ها ورنجش‌هایی که ممکن است در طول یک سال برای برخی خانواده‌ها و فامیل به وجود ‌آید رفع شود و در دید و بازدیدها حقوق صله رحم رعایت گردد.

ضمن تبریک سال نو به هموطنانی که ترجیح داده‌اند ایام تعطیلات را در منزل و یا محل کار و نیز گشت زدن در اینترنت بگذرانند، توجه همگان را به مفهوم صله رحم و عواقب ترک آن جلب می‌کنیم.

به گزارش مرکز خبر حوزه مرحوم ملامهدی نراقی در کتاب جوامع السعادات مصادیق رحم و مفهوم قطع رحم را تشریح کرده است.

رَحِم کیست؟

مراد از رحمى که بریدن از او حرام و پیوند با او واجب است، و اگر چیزى به وى بخشیدى باز پس گرفتن آن روا نیست، کسى است که بستگان  نَسَبى باشد ، هرچند نسبت دورى داشته باشد .

قطع رحم چیست؟
قطع رحم این است که او را به گفتار یا کردار بیازارى و با او رفتار ناشایست کنى، یا او به چیزى نیاز شدید داشته باشد و تو علاوه بر توانایی بررفع حاجت ضرورى خود، قدرت بر رفع احتیاج او، از مسکن و لباس و خوراک، داشته باشى و از دادن آن به او امتناع کنى، یا دفع ظلم از او براى تو میسر باشد و نکنى، یا به سبب کینه و حسد از او دورى کنى و هنگام بیمارى به عیادتش نروی، و چون از سفر آید، به دیدنش نروى. اینها و امثال اینها قطع رحم است. و ضد آنها، از دفع اذیت و یارى نمودن به مال و کمک کردن با زبان و دست و مقام، «صله رحم» است.

شدیدترین نوع قطع رحم

عقوق (آزردن و رنجانیدن) پدر و مادر بدترین و شدیدترین انواع قطع رحم است، زیرا نزدیکترین ارحام به انسان ناشی از  ولادت است  و بنابراین حق پدر و مادر را دو چندان مى‏سازد. عقوق والدین مانند قطع رحم یا ناشى از کینه و خشم است و یا از بخل و حب دنیا است. از این رو آنچه بر مذمت قطع رحم دلالت دارد بر ذم عقوق نیز دلالت مى‏کند، و چون این شدیدترین و بدترین انواع قطع رحم است آیات و اخبار بسیاری در نکوهش آن رسیده است، چنانکه خداى متعال مى‏فرماید:

(وَقَضَى رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِیَّاهُ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِندَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ کِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا کَرِیمًا). اسراء، 23.

پروردگار تو فرمان داد که جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکى کنید، هرگاه یکى از ایشان یا هر دو نزد تو به پیرى رسند، به آنها اُف (سخن ناخوش) مگو و بر آنها بانگ و فریاد مزن، و با ایشان گفتار خوش و نیکو بگو.رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) نیز فرمود: با پدر و مادر نیکوکار باش و در بهشت جاى گیر، و اگر عاق والدین باشى در آتش دوزخ خواهى بود.

و فرمود: هر که صبح کند در حالى که بر پدر و مادر خود خشمگین باشد، دو در از جنهم به روى او گشوده مى‏شود.

و حضرت صادق (علیه السلام) فرمود: هر که به پدر و مادر خود نگاه تند و خشم آلود کند، اگر چه به وى ستم کرده باشند، خداوند نمازش را نمى‏پذیرد.