شهر من نراقmoradi naraghi

شهر من نراقmoradi naraghi

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ
شهر من نراقmoradi naraghi

شهر من نراقmoradi naraghi

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ

ساخت خانه های امروزی با حفظ اصالت های تاریخی

10 سال از 15 سال عمر کاری خود را صرف احیاء بافت تاریخی نراق کردم در طول این سالها ایمان داشته و دارم که نسل آینده به ارزش این کار پی خواهد برد. نسلی که دربه در به دنبال هویت تاریخی خود است  تا به آن افتخار کند . نسلی که بالاخره یک روزاز زندگی ماشینی و مدرنیته خسته خواهد شد و پناه خواهد آورد به دیوار های کاهگلی خانه های پدری  برای کسب آرامش .

آرامشی که استاد بنا آن را به خاطر تکرار ذکر بسم الله و گرفتن وضو در کار  خشت و گل به آن بخشیده است . بعضی مواقع به خشت های  بناهای تاریخی نراق که نگاه می کنم  انگار همه آنها با هم دارند ذکر یا علی(ع) را تکرار می کنند . چرا که اون روزها   کارگران  خشتمال با وضو وارد کار گل می شدند . هر پایی که به گل می زند  تا قوام پیدا کند بر لبانشان  ذکری بود از معصومین  . استاد خشت زدن هر خشتی که می زد ذکری می گفت و استادبنا هرخشت را با ذکر علی (ع) در جای خود قرار می داد.  

بنده مدتی در دوران نوجوانی توفیق شاگردی پیش دست استاد قنبرعلی عابدی یکی از آخرین نسل بازماندگان معماران قدیم شهر را داشتم . طبق همان سنت شریف اسلاف گذشته خود وقتی که دیوارمی چیدیم یا با آجرسقف می زدیم دائما برای گرفتن آجر ازدست کارگران ذکر علی (ع)  بر لبانش جاری بود!

اما الان چی ؟حجمی از بتن و فولاد در سقف  و بدنه خانه ها تزیق می شود بدون گفتن حتی یک  ذکر بسم الله.

خانه های امروزی حتی اگر با بهترین و مدرن ترین مصالح روزهم ساخته شود نمی تواند به انسان آرامش بدهد چرا که مسکن از ریشه سکون گرفته شده است یعنی محلی برای رسیدن به آرامش نه آسایش ، آرامش خوراک روح انسان ها است و این خوراک تنها در سایه نگاه الهی و اخلاقی معنا پیدامی کند . اگر خانه های امروزی  به نحو مطلوب و اصولی ساخته شود تنها می تواند موجبات آسایش ما  انسان ها را فراهم کند ولی آرامش چیزی نیست که معماران و مهندسان امروز بتوانند به راحتی آنرا در یک مسکن به وجود آورند .

آرامش محصول فکر و اندیشه است . فکری که به معمار و یا مالک بنا اجازه نمی داد  حتی حق نور همسایگان را ضایع کند . هیچگونه اشرافیت و مزاحمتی  در طراحی بنا وجود نداشت . بهترین اتاق خانه به میهمان اختصاص داشت ، چون با دل و جان میهمان را برکت خانه خود  می دانستند . بین فضا های خصوصی و عمومی تفکیک قائل می شدند ، چون نمی خواستند آرامش ساکنان مسکن و افرادی که در آن تردد دارند دچار مشکل شود .در بخشی از فضای منزل خود که  در معبر عمومی بود  پلکانی نصب می کردند  و اسم آن را می گذاشتند پیر نشین واعتقاد داشتند که نه تنها حق ندارند در معبر عمومی مزاحمت ایجاد کنند بلکه برای باقیات و صالحات خود می بایست  در ورودی منزل پلکانی تعبیه کند تا سالخوردگان بر روی آن نشسته ، نفسی تازه کرده برای اموات صاحب منزل فاتحه ای قرائت کنند .

 اما الان ما ساختمان می سازیم با سه پله آهنی مزاحم در معبر . نه تنها حق نور را از همسایه می گیریم بلکه پنجره ای باز می کنیم به عمد  که تا ته اتاق خواب همسایه از خانه ما پیدا باشد.وقتی هم که اعتراض کرد بادی در گلو انداخته به او می گوییم اگرناراحتی برو  جلوی ساختمان خود دیوار بکش!!! پشت بام منزل خود را با زدن سقف شیروانی می پوشانیم تا محلی باشد برای استراحت و تردد ساکنان خانه . کاری هم نداریم که ساکنان خانه های مجاور در منزل خود معذب هستند .

امیدوارم روزی  را شاهد باشیم که  نراقی های اصیل که از تمکن مالی خوبی هم برخوردار هستند خانه هایی بسازند مانند سرای خاتون در قمصر کاشان . این بنا یک شاهکار معماری ایرانی اسلامی به روش مدرن  با الهام گیری از سبک قدیم است .

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این بنا می توانید از لینک زیر استفاده کنید .

 

  http://www.kashanart.com/modules.php?name=treeview&op=viewnodepage&nid=84

نظرات 20 + ارسال نظر
مصطفی قطبی چهارشنبه 20 آذر 1392 ساعت 09:57 ب.ظ

سلام
کاش نراق 20 سال پیش شخص فهیمی را مانند شما در کسوت شهردار داشت تا به بهانه تعریض کوچه ها آن همه زیبایی و سادگی و خاطره را از دم تیغ لودر نمی گذراندند و اصالت این شهر تاریخی ریشه دار حفظ می شد. امان از بی فکری و نادانی امان

سلام مصطفی جان . ممنونم ار ابراز لطف شما . دعا بفرمایید بتوانیم برنامه توسعه شهر را منطقی و متوازن پیش ببیریم .

خاکسار شنبه 16 دی 1391 ساعت 12:09 ق.ظ


اگر میشد یکی دو تا از آسیابهای آبی قدیمی نراق را با همه وسایل فنی آنها بازسازی و مثل آب انبارها تکمیل و تر و تمیز نگهداری کرد خیلی خوب میشد. بقیه بناهای ارزنده قدیمی هم همینطور مثلاً عصارخانه،

سلام. آسیاب جنب ابشار در حال تملک و بازسازی است .
به قول معروف آسیاب به نوبت .

کاظم سه‌شنبه 21 آذر 1391 ساعت 08:07 ب.ظ

با سلام.یکی از مهمترین فعالیت های شهرداری نراق احیا بافت تاریخی بوده که در این امر بسیار موفق بوده است.امیدوارم به اینگونه فعالیتها ادامه داده تا شهر تاریخی نراق به جایگاه اصلی خود برسد.به امید روزیکه مردم از سراسر ایران بلکه جهان برای دیدن این شهر اقدام کنند.با تشکر فراوان از شما و همکاران ارجمندتان.اجرکم عندالله

سپاسگزارم کاظم .

محمد سه‌شنبه 13 تیر 1391 ساعت 11:40 ق.ظ http://naraghia.blogfa.com

سلام اقای مرادی
با مطلب گردشگری، جایگزین منابع از دست رفته انرژی در جهان به روز هستم

سلام محمد . مطلب خوب و قابل توجه ای است ای کاش منبع آن را هم ذکر می کردید . اولین شرط روزنامه نگاری و یا وبلاگ نویسی درج مطلب با حفظ منبع آن است .
اگر مطلب توسط خودتان تولید شده حتما باید ذکر شود .

محمدحبیب چهارشنبه 7 تیر 1391 ساعت 01:12 ب.ظ

سلام آقای مرادی نتیجه مسابقات عکاسی را اعلام فرمایید

سلام .
نفر اول خانم زینب قجری 100 هزار تومان کمک هزینه سفر مشهد
دوم : خانم ها ملیحه و زهرا قجری مشترکا 80 هزار تومان
سوم : حمید رضی 70 هزار تومان
چهارم : محمد جواد جعفری 50 هزار تومان
پنجم : مجید اسماعیلی داماد آقای فروغی 50 هزار تومان
ششم : سید محمد موسوی 50 هزار تومان
موفق و موید باشید

ایمانی یکشنبه 4 تیر 1391 ساعت 05:47 ب.ظ

میـلاد با سعــادت حضرت ابوالفضل العباس (ع)، سمبل مقاومت و وفاداری در راه آرمان مقدس جهاد فی سبیل الله و پرچم گذشت و فداکاری و جانبازی در صحرای کربلا و روز جانباز
بر شما مبارک باد
ستاد نماز جمعه

سلام . بنده هم این روز و اعیاد شعبانیه را خدمت شما تبریک عرض می کنم . موفق و موید باشید

حمید رضا رفیعی جمعه 2 تیر 1391 ساعت 07:01 ب.ظ http://p-r-delijan.blogfa.com

سلام به جناب مرادی عزیز!
عصر سه شنبه شنبه گذشته به اتفاق همسرم اومدیم نراق، خودم آخرین بار کارگاه آموزشی احیا بافت های تاری بود که اومدم و داخل کوچه ها شدم، ولی همسرم برای اولین بار بود وارد کوچه های نراق میشد، خیلی از زحمات و مساعی که شما چه در زمان معاونت و چه در زمان تصدی شهرداری کشید خرسند شد، میگفت اصلا فکر نمیکردم نراق به این زیبایی باشه، باید تبلیغ کنیم و شهرستانمون به ویژه زیبایی های نراق را بشناسونیم، ، رفتیم از موزه، مسجد، آب انبارها، بازار، حمام و خانه های قدیم کلی عکس هم گرفتیم،
و در یک کلام: دم همتون گرم، دستمریزاد.
ضمنا من شمارو لینک کردم، اگه افتخار میدید شما هم ....

سلام جناب رفیعی عزیز
شاید یکی از بزرگترین مشکلات نراق عدم شناخت افراد بومی از استعداد ها این کهن شهر تاریخی باشد . ضمن تشکر از توجه خاص جنابعالی و همسر محترمتان امیدوارم روزی برسد که به داشته های خود افتخار کنیم .
فرهنگی غنی که هزار سال تمدت پشت سر آن است .
در خصوص لینک هم باید خصوصی مطالبی خدمتتان عرض کنم .

قجری . ا جمعه 2 تیر 1391 ساعت 04:40 ب.ظ

زندگی نامه سردار شهید محمدعلی قجری

محمدعلی قجری فرزند یوسف سال 1336 در خانواده ای زحمتکش و متدین در شهر نراق به دنیا آمد. او از همان اوایل کودکی علاقه زیادی به نماز ومسجد داشت و بیشتر مواقع نمازش را در مسجد می خواند . وی از سن 10 سالگی روزه هایش را مرتب می گرفت و قرآن را نزد امام جماعت وقت نراق حجت الاسلام سید ابوالحسن موسوی همدانی آموخت و در مدرسه جزو شاگردان موفق و زرنگ بود و با این حال همیشه در کار کشاورزی به پدرشان کمک می کرد.
در سن جوانی در نیروی هوایی ثبت نام کرد و قبول شد و با رفتن به محل خدمت به دلیل معضلات اجتماعی آن مقطع کار در نیروی هوایی ارتش را رها نمود .
بعد از این جریان به خدمت سربازی در اصفهان رفته و چون در زمان اوج انقلاب 1357 بود با فرمان امام خمینی مبنی بر فرار سربازان از پادگانها ایشان نیز محل خدمت را رها کرده و به نراق آمد و در این شهر فعالیتهای سیاسی و انقلابی خود را ادامه داد .
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تاریخ 2/2/1358 تاسیس گردید.شهید قجری در تاریخ 25/12/1358 به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان محلات درآمد. زندگی مشترک آنها با خانم قجری بیشتر از شش ماه به طول نیانجامید . با ایجاد قائله و قصد تجزیه طلبی ضد انقلاب در کردستان و نیاز به نیرو ایشان به همراه هجده نفر از پاسداران محلات داوطلبانه و در اثر قرعه کشی با یک دستگاه مینی بوس به پادگان سعد آباد تهران عزیمت می نمایند . این دسته اولین گروهی بوده اند که از استان مرکزی برای پاکسازی کردستان و مبارزه به تجزیه طلبان کومله و دمکرات به منطقه درگیری اعزام می شوند . چهل و هشت ساعت بعد از فراگیری آموزش های تکمیلی و توجیهات لازم از طریق فرودگاه مهرآباد با یک فروند هواپیمای سی 130 عازم شهرستان سنندج مرکز استان کردستان می گردند. ایشان به عنوان مسئول دسته پاسداران انتخاب می گردد . از فرودگاه سنندج جهت استقرار و مبارزه با مزدوران کومله و دمکرات که شهر را در اشغال خود داشته اند به سمت کاخ جوانان با یک دستگاه مینی بوس در حال عبور بوده اند که مورد تهاجم نیروهای گروهک الحادی کومله قرار گرفته و در نیم ساعت ابتدای درگیری در تاریخ 8/2/1359 به شهادت می رسد . سردار محمدعلی قجری اولین شهید استان مرکزی و شهر نراق می باشد و سه ماه و نیم پس از شهادتش جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران در مورخ 31/6/1359 آغاز می گردد .
همه سفارش سردار شهید محمدعلی قجری این است که "جوانان از راه امام خمینی که تنها راه به سوی الله است منحرف نشوید " .

با تشکر از وبلاگ سلحشوران شهر نراق
این جدیدترین زندگینامه با اصلاحات است

سلام . روحش شاد و یادش گرامی باد .
شهید محمد می تواند بهترین الگو برای جوانان شهر باشد .

عبدی پنج‌شنبه 1 تیر 1391 ساعت 12:16 ق.ظ http://khomein-e-man.blogfa.com/

شنیده ها حکایت از آن دارد که دکتر کریمی فرمانداری شازند را بر عهده خواهند گرفت و احسان مرادی گزینه فرمانداری خمین خواهد بود.

سلام جناب عبدی . احسان مرادی نیروی ارزشمند ، متخصص و ولایی است . من با ایشان همکلاس دانشگاهی بودم .
البته هیچ ارتباط فامیلی نداریم .
برای شما و ایشان آرزوی موفقیت دارم .

محمد سه‌شنبه 30 خرداد 1391 ساعت 12:42 ب.ظ http://naraghia.blogfa.com

سلام اقای مرادی
قبلا میگفتیم خوشحالیم که بچه های نراق حداقل در فضای مجازی دارن خوب کار میکنند و موفق هستند اما الان باید بگیم ناراحتیم که هرکسی که اینترنت داره و حوصلش سر میره میاد یه وبلاگ میسازه تا یکی رو خراب کنه از شانس بده ما هر غریبه ای هم میاد یراس میره تو این وبا و این خودش ابروریزی از نراق و زحمات اون دسته از بچه ها که زحمت میکشن رو خراب میکنن جلوشون هم بایستی محکومی نابود شدن واقعا مشکل بزرگی برا نراق

سلام . محمد
فضای مجازی ذاتا یک فرصت است که اگر از آن درست و اصولی استفاده نشود هزاران تهدید را به همراه خواهد داشت .
کسی که به این وادی قدم می گذارد باید قواعد حاکم بر آن را خوب بداند ، متاسفانه وبلاگ نویسان نراق با قواعد حاکم بر این فضا آشنایی کامل ندارند لذا مورد سوء استفاده دیگران قرار می گیرند .
البته هر کاری ابتدا نا پختگی ها ی خاص خود را دارد امیدوارم که دوستان این مرحله را به زودی طی کنند .

eli سه‌شنبه 30 خرداد 1391 ساعت 10:09 ق.ظ

در این شهر صدای پای مردمی است که همچنان که تو را

می بوسند طناب دارت را می بافند....

مرمی که صادقانه دروغ می گویند....

و خالصانه به تو خیانت می کنند....

در این شهر هر چه تنها تر باشی پیروزتری....

سلام
و در این شهر 80 شهید خفته است که به عشق آنها می شود دروغ ها و خیانت ها راقابل تحمل نمود .

اطلاع رسانی یکشنبه 28 خرداد 1391 ساعت 08:28 ب.ظ

سلام بر همه دوستان جهت اطلاع علاقمندان باید به عرض برسانم
برگزاری دوره کارشناسی ارشد گردشگری توسط بنیاد مستضعفان

تهران - بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی سومین دوره کارشناسی ارشد گردشگری را با همکاری دانشگاه لولئو سوئد برگزار می کند.


به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی بنیاد مستضعفان، دو رشته مدیریت رویدادها ' Event Management' و مدیریت سرویس و مهمان نوازی ' Hospitality and Service Management ' از جمله رشته های تحصیلی دانشجویان در مقطع عالی با حضور استادان سوئدی است.

این گزارش افزود: 24 نفر از داوطلبان این دوره، پس از گذراندن مرحله مصاحبه زبان انگلیسی در بهمن ماه 1390 و تکمیل فرآیند ثبت نام در رشته 'مدیریت سرویس و مهمان نوازی'، تحصیلات خود را آغاز کردند. این دوره، یکساله و به زبان انگلیسی برگزار می شود.

هم اکنون، شماری از فارغ التحصیلان دوره اول و دوم دانشگاه لولئو سوئد در حال ادامه تحصیل در مقطع دکترا در کشورهای مختلف هستند.

سلام دوست خوب
ممنون از اطلاع رسانی خوبتان
امیدوارم روزی شاهد درج اخبار حضور بچه های نراق در این دانشگاه باشیم .
موفق و موید باشید .

حسین اقا صادقی یکشنبه 28 خرداد 1391 ساعت 12:58 ب.ظ

سلام
در جواب اقای نراقی اول که اجازه ما هم دست شماست - دوم این که الان در قم هستم سوم این که اقای مرادی راست میگویند در نوشته پیشینشان که هیچ کس جهت خود اشتغالی قدم بر نمیدارد البته من افتخار این را دارم که شاگرد استاد میرزا علی قجری هستم ولی حتی یک نفر هم به کارگاه ایشان جهت نگاه کردن به هنر دست ایشان نیامد پس اشتغال هست کسی به سوی ان نمیرود مستمع صاحب سخن را بر سر شوق اورد بچه های نراق قدم پیش بگزارند تاشهرداری وکسان دیگر کمک کنندو .......

سلام . ضمن تشکر از پاسخ جناب آقای حسین آقا صادقی باید به استضحضار دوستان برسانم که بنده چندین بار خدمت آقای میزا علی قجری رسیدم . از کار ایشان گزارش تهیه کردم بخصوص مرمت نخل و ساخت درب باستانی و مرمت پنجره های منزل قاسمی ها و مرمت درب های کاروانسرای حاج مهدی را به ایشان پیشنهاد دادیم ولی ایشان به خاطر مشغله کاری در کار کشاورزی قبول نکردند .
در ایام عید پیشنهاد دادیم که ایشان در کاروانسرای شهر مستقر شوند و کار خود را به نمایش عموم بگذارند ولی متاسفانه باز هم به خاطر حجم بالای کار کشاورزی امکان حضور نداشتند .
در بحث حمایت از صنایع دستی کارگاه گلیم فرش در نراق را راه اندازی کردیم . جوزقند را به عنوان بهترین سوغات نراق با برگزاری سه دوره جشنواره و حضور در سعد آباد در حد ملی معرفی کردیم . از آقای سجاد قاسمی جهت ایجاد فروشگاه صنایع دستی حمایت کردیم ، استادی را جهت آموزش کار مینیاتور و طراحی روی شیشه به کمک فنی حرفه ای به نراق آوردیم ، تمامی شیشه های رنگی طرح دار رستوران شهروند کار این استاد سرکار خانم عیاشی است . استاد طالبی را جهت ایجاد کارگا ه گیوه دوزی حمایت کردیم و .....

اما متاسفانه ظاهرا کسی کارهای انجام شده را قرار نیست ببیند .

موفق و موید باشید

ایمانی شنبه 27 خرداد 1391 ساعت 05:51 ب.ظ http://naraghadineh.blogfa.com/

با سلام ضمن وبلاگ زیباتون
مشروح خطبه های نماز جمعه این هفته باحضورحجت الا سلام حاج آقاحیدری وسخنرانی حجت الا سلام حاج آقا مهدی ایمانی(امام جمعه شهر نراق) به روز شد
لطفا به سایت نماز جمعه سر بزنید ونظرات و پیشنهادهای خودتون را اعلام کنید

سلام . تشکر

برایتان آرزوی موفقیت دارم .

امیر حسین کوچولو شنبه 27 خرداد 1391 ساعت 12:30 ب.ظ http://asaltanha.blogfa.com

سلام مهندس مرادی خسته نباشید
اینجا جا داره از شما،من از طرف خودم وخانواده ام به خاطر فضا هایی که در بالای شهر نراق(سرآسیاب) درست کرده ایدتشکر کنم که باعث شده در روزهای تعطیل حتی در روزهای عادی هم افراد از شهرهای دورو نزدیک نراق را برای تفریح انتخاب کنند

سلام بر مادر امیر حسین .
هرچند که ما به تکلیف خود عمل می کنیم ولی تشکر شما قوت قلبی است برای بنده و همکارانم در شهرداری .
در ضمن به وبلاگ شما هم سر زدم . دفتر خاطرات خوبی است . امیدوارم روزی امیر حسین بتواند اینهمه عشق و محبت را جبران کند هرچند که جبران آن امکان پذیر نیست .
موفق باشید .

نراقی شنبه 27 خرداد 1391 ساعت 07:34 ق.ظ

سلام
اقای مرادی چند وقت پیش مطلبی در مورد خود اشتغالی نوشته بودید خواستم بگویم جوانان شهر نراق خود اشتغالی داشتند ولی از انها حمایت نشد مثلا حسین صادقی (پسر اقای شکرا... صادقی) البته با اجازه ایشانکه نمیدانم کجاست این مطلب را مینویسم امید دارم ناراحت نشوند مشغول ساختن تار وسه تار وآثار منبت کاری وجالب این که ایشان قلمدانهای زیبایی هم میساختند یک وقت عید بود به اقای منصوری زاده کفتم ایشان در صنایع دستی کارهایی را انجام میدهند لذا ایشان خوشهال شدند وگفتند با اقای مرادی صحبت میکنم که بتوانیم صنایع دستی ایشان را در قالب صنایع دستی نراق معرفی کنیم ایشان رفته اند که جواب بیاورند بله اگر حمایت بود ایشان میتوانستند شاگردانی را آموزش بدهند وبا هزینه اندک هر کدام از شاگردان متوانست مثلا تاری را که ساخته است با قیمت بالایی بفروشد- یا همین دایی میرزا علی شهر داری میتوانست در قالب طرح تابستانی یک دوره کلاس اموزش منبت کاری را دایر نماید بعد از فراگیری اشتغال ایجاد میشد

سلام . نراقی عزیز .
((ضمن تشکر از توجه جنابعالی لطفا نظرات خود را در مطالب مرتبط درج کنید))
مشکل این است ظاهراه جز شهرداری در شهر هیچ ارگان و نهاد دیگری در فرهنگ لغت شما تعریف نشده است .
هر چند که ما در قبال همه مشکلات نراق احساس مسئولیت می کنیم و در حد توان جهت رفع آنها تلاش کرده و خواهیم کرد ولی این دلیل نمی شود که شما همه کاسه کوزه ها را سر شهرداری بشکنید .
حمایت از صنایع دستی وظیفه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که برای خود تشکیلات و بودجه مستقل دارد . هر کس که تا این لحظه به ما مراجعه داشته با معرفی او به مراکز مرتبط سعی کرده ایم مشکلاتش بر طرف شود . فرد مورد نظر شما تابحال هیچ مراجعه ای نداشته است .
برای مثال کارگاه منبت کاری آقای کمره ای در بازار مراجعه کردند و الان ایشان کارت صنایع دستی دارد و از بیمه استادکاران صنایع دستی استفاده می کند .
در خصوص برگزاری کلاس منبت کاری هم باید به عرض برسانم با فنی حرفه ای شهرستان هماهنگ کردیم آموزش های مرتبط با صنایع دستی و گردشگری را برای جوانان و نوجوانان برگزار کند و گواهی معتبر هم صادر شود ولی متاسفانه استقبال نشد و در حال حاضر کارگاه و ساختمان فنی حرفه ای نراق در حال خاک خوردن است .
لطفا اگر پیشنهاد و طرحی دارید جهت رفع این مشکلات بفرمایید تا اقدام گردد .
موفق و موید باشید

محمد جمعه 26 خرداد 1391 ساعت 01:52 ب.ظ http://naraghia.blogfa.com

سلام اقای مرادی خسته نباشید
واقعا مطلب قشنگ و درخور فکر مشکل اساسی جامعه امروز مردم قدیم با هم یک دل و یک رنگ بودن حتی یجا شنیدم از همسایه کسب اجازه میکردن برای ساخت خونه تو همسایگی هم اما الان...
الان جای استاد رو ماشین گرفته وافغانی های بدون وجدان کاری خونه با کیفیت بسازن اوردن نام معصومین (ع) پیش کش

سلام محمد .
دل پری از افغانی ها داری ؟!!!
خانه های تاریخی نراق جدای از اینکه دارای ارزش های معماری هستند محصول فرهنگ و اندیشه مردمان ساکن در نراق است . اندیشه ای که از مکتب اسلام شکل گرفت بود و حق الناس در آن به شدت رعایت می شد .
اما الان ................

حبیب جمعه 26 خرداد 1391 ساعت 01:33 ب.ظ

سلام
لطفا نتیجه مسابقه عکاسی چی شد ؟
خبری نیست ؟

سلام . به زودی اعلام خواهد شد .

علی جمعه 26 خرداد 1391 ساعت 10:23 ق.ظ

چند تا عکس از پله های آهنی مزاحم در معبر در سطح شهر گرفتم برات ایمیل می کنم لطفا در سایت آنها را قرار بده تا فرق شعور مردم دیروز و امروز شهر معلوم بشه .

سلام . به دلیل اینکه قابل شناسایی است امکان درج آنها در سایت وجود ندارد .

یه دوست جمعه 26 خرداد 1391 ساعت 10:12 ق.ظ

سلام . مطلب جالب و قشنگی است . تاحالا اینگونه کسی ساخت بنا های تاریخی و تفاوت آنها را با بنا های جدید را تشریح نکرده بود . مطلب از جسن احساس است تا متریال
خوب بود عکسی از اوستا قنبر غلی هم می گذاشتی

سلام . از شما سپاسگزارم .
متاسفانه عکسی از ایشان نداشتم .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد