شهر من نراقmoradi naraghi

شهر من نراقmoradi naraghi

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ
شهر من نراقmoradi naraghi

شهر من نراقmoradi naraghi

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ

مردی که تعصبش به تاریخ و فرهنگ شهرش همیشه برایم الگو و چراغ راه بود



وقتی برنامه توسعه و عمران و احیای بافت تاریخی نراق را در سال 84  رسما استارت زدیم  تحقیقی را شروع کردم تا نمونه های داخلی انجام شده در این حوزه را رصد کنم . یکی از این نمونه های موفق  اقداماتی بود که در حوزه سرزمینی  کاشان صورت گرفته بود . خانه تاریخی عامری  ، عباسی ها ، طباطبایی  ها، حمام سلطان امیر احمد ،  بازار کاشان ، مسجد آقا بزرگ ، احیای  صنایع دستی بخصوص کارگاه های سنتی مخمل بافی  ، احیا و مرمت باغ فین  و ... .

نتیجه  تحقیق  این شد که بهترین نمونه ملی همین زیر گوش خودم کاشان اتفاق افتاده است و در نهایت رسیدیم به بنیاد فرهنگ کاشان  و رئیس  فرهیخته آن جناب آقای مهندس حسین محلوجی  لذا از همان سالهای شروع بکار برای نجات شهر تاریخی نراق از بن بست توسعه گوشه چشمی داشتیم به اقدامات و فعالت های  این موسسه  غیر دولتی و خصوصی .

کاری که انجمن دوستداران  میراث  فرهنگی کاشان آن را شروع  و درنهایت  با  تاسیس بنیاد فرهنگی   در سال 1376 آن را تابحال ادامه داده اند  رابه جرات  می توان   یکی از موفق ترین نمونه های داخلی  نامید که توانسته بود بیشترین سطح از مشارکت نخبگان و  بخش خصوصی را برای  توسعه پایدار کاشان با حفظ اصالت های تاریخی و فرهنگی  صورت دهد .  

 اما مهندس حسین محلوجی مرد اول این جریان و  سر سلسله این مدل از توسعه پایدار متوازن  سابقه دو سال استانداری  لرستان ، دو سال معاونت وزیر معادن و فلزات ، 8 سال نمایندگی مجلس از طرف مردم کاشان  ، هشت سال وزارت معادن وفلزات در دولت آقای هاشمی  و هشت سال  ریاست باشگاه پرسپولیس و کلی مسئولیت ملی دیگر در کارنامه خود داشت و این کار را برای  برقراری ارتباط مستقیم سخت می کرد . اما بلاخره در یکی از روز های شهریور ماه 93 تصمیم گرفتم با ایشان ارتباط مستقیم تلفنی برقرار کنم . فکر نمی کردم مهندس بعد از سالها دروری از کاشان هنوز با  لهجه  شیرین کاشانی  صحبت کنند . بعد از معرفی خود و شنیدن صدای دوست داشتی و شرسار از محبت و عاطفه این بزرگ مرد تاریخ کاشان توضیحاتی پیرامون کارهای خود ارائه و در خواست کردم به همراه اعضای موسسه از نراق بازدید نمایند . با روی گشاده و در نهایت تواضع درخواست بنده را پذیرفت و قول مساعد دادند در اولین سفر خود به کاشان از نراق هم  بازدیدی داشته باشند   . خیلی برای جالب بود  شور و احساس  تکلیفی که در بیان ایشان نسبت به حوزه فرهنگ کاشان هویدا بود .  

 صبح روزیکشنبه 13 مهر ماه مصادف با عید قربان تلفن همراهم  زنگ خورد ، در کمال تعجب و نا باوری دیدم آقای مهندس محلوجی پشت خط  است . بعد از احوال پرسی و تبریک عید فرمودند : اگر نراق هستید تا یک ساعت دیگر با خانواده به شهر خواهیم آمد . راستش  را بخواهید ده سال منتظر چنین روزی بودم و خیلی دوست داشتم ایشان را از نزدیک ملاقات کنم. در نهایت حدود ساعت 10 صبح  ایشان به همراه  خانواده از مسیر کاشان وارد نراق شده  و در ساختمان شهرداری از آنها استقبال کردم .  دقایقی چند در دفتر کارم نشستیم و بنده هر چند برایم خیلی سخت بود توضیحاتی پیرامون فعالیت های  گذشته ارائه دادم  و ایشان همه مطالب را به دقت گوش می دادند  . در ادامه قرار شد از شهر بازدیدی داشته باشیم . ابتدا مرکز محله سفلا ، آب انبار حاج عبدالباقی ، موزه ابزار آلات زندگی و  ادوات کشاورزی ، موزه آب  و ساختمان تعمیر شده موزه مردم شناسی را بازدید  و به طرف کوچه باغ های بهسازی شده رفتیم  در طول مسیر و بازدید  مهندس از کارهای انجام شده در این سطح و اندازه باتوجه به مشکلات مالی و بودجه  شهرداری ابراز  خرسندی و رضایت کردند و پیشنهاداتی داشتند و حتی بادهیار روستای تاریخی ابیانه تماس گرفته و متذکر شدند از تجارب  استفاده از فناوری نانو در مرمت بافت بافت تاریخی نراق بازدید نمایند .

در ادامه از بازارچه شمس السلطنه ، تاجر سرای حاج مهدی ،آب انبار  و حسینیه حاج مهدی ، منزل تاریخی فاضلین نراقی ، منزل تاریخی یوسفی ها ، منزل تاریخی رئوفی  و قنات آب شرب حاج الله داد بازدید  و در نهایت به اتفاق به دیدن غار  آهکی نخجیر و پارک جنگلی گیاهان مثمر شهدای شهر  رفتیم .

مباحث علمی و تجارت زیادی در طول بازدید ها  مبادله گردید که برایم  بسیار مفید و راهگشا بود  . ایشان  سعی داشتند در این فرصت اندک بدون هیچگونه ملاحظه ای تمامی تجربیات ارزشمند خود را منتقل  نمایند که نشان از بینش عمیقشان در پرورش نسل آینده بود .   در خصوص شخصیت های فرهنگی مشترک بین نراق و کاشان صحبت های خوبی داشتیم که  امیدوارم این ملاقات بستر انجام پروژه های مشترک تحقیقاتی  در آینده  نزدیک گردد  .پیوند اقتصاد گردشگری کاشان به مشهد اردهال ، روستای خاوه ، نراق ، غار نخجیر ، آبشار گیسو ،  جاسب ، سد پانزده خرداد ،  آبگرم  و شهرگل ها محلات از دیگر برنامه هایی بود که قرار شد روی آن   فعالیت مشترک داشته باشیم .