شهر من نراقmoradi naraghi

شهر من نراقmoradi naraghi

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ
شهر من نراقmoradi naraghi

شهر من نراقmoradi naraghi

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ

تقدیم به شهدای نراق بخصوص شهیدان علیرضا رزاقی و مند علی نباتی

  

به مناسبت هفته دفاع مقدس خواستم با نوشتن این مطلب یادی کرده باشم از شهدای نراق همیشه نحوه شهادت شهید علیرضا رزاقی  و شهید مند علی نباتی برایم یک معما بود . معمایی که نمی توان تصادفی بودن آن را خیلی باور کرد . شهید علیرضا رزاقی کوچکترین شهید نراقی است و شهید محمد علی نباتی حبیب بن مظاهر شهدای نراق . این دو شهید بزرگوار بعد از عملیات محرم در جبهه زبیدات  عراق در خط پدافندی در ساعت ۹ شب جمعه مورخ ۱۷/۹/۶۱  در یک سنگر و در آغوش یکدیگر با یک گلوله خمپاره به شهادت رسیدند . حس کنجکاوی من در کشف دلیل این تصادف منجر به تعریف این خاطره  از طرف بچه های هم رزم آنها گردید .  

بعد از اعزام بچه های نراق به منطقه عملیاتی زبیدات در عملیات محرم  فرمانده دسته اعلام می کند گروه های دو نفره تشکیل داده و در سنگر ها مستقر شوید . هر کدام به قول معروف یار گیری می کنند و در سنگری مستقر می شوند . در وسط میدان شهید رزاقی می ماند و شهید نباتی . شهید رزاقی به لحاظ کم سن و سال بودن کسی با او همسنگر نمی شود و شهید نباتی  هم به دلیل سن بالا . بچه های هم رزم  بعد ها تعریف می کنند  وقتی شهید نباتی این صحنه را مشاهده کرد دست شهید رزاقی را گرفت و گفت بیا من وتو هم قسمت همدیگر شدیم  .   

اما راز این داستان به نظر من این است که این اتفاق نه تنها یک تصادف ساده  نیست بلکه یک معمای عجیب و  حقیقتی ناب است  تا نسل های آینده بدانند  و خرده نگیرند که جنگ مخصوص جوانان  و نوجوانان بود .  هنوز  تصویر ریش سفید غرقه به خون شهید نباتی  و صورت  نوجوان  غرقه به خون  شهید رزاقی از ذهنم پاک نشده است .  

دانشگاه دفاع مقدس هیچ محدودیتی برای سن و سال و حتی جنسیت قائل نبود و هر کس به سهم خود در این دانشگاه چند واحد پاس کرد. خوشا بحال کسانی که با گرفتن مجوز شهادت از آن فارغ التحصیل شدند و بدا به حال ما که در ترم اول مشروط شدیم .   

 

نظرات 10 + ارسال نظر
امین دوشنبه 3 بهمن 1390 ساعت 11:45 ب.ظ

باعرض سلام وخسته نباشید
یک سری جوایز بابت مسابقات قراربودتقبل کنین چی شد؟
(شبکه۵.آبشارگیسو)

سلام . امین . فعلا وضع مالی خوبی نداریم . وضعیت بهتر شد در خدمتیم

سعیده چهارشنبه 11 آبان 1390 ساعت 11:45 ب.ظ http://daeijan.blogfa.com



شبی گذشت،
مثل شبهای دیگر ، مثل شب های پیش و پس !
و ما باز در خیال پرواز
سر به بالش پر دادیم

آرزویمان خواب بال بود؛ که خواب چشمانمان را ربود

چنان عمیق در چاه بی پایان آمال خفتیم
که نه بانگ «حی علی الفلاح» اذان را شنیدیم و نه طنین « جاهدوا فی الله » جهاد را...

و به ناگاه ، به کابوس شرم از خواب پریدیم؛
وااااای... بازهم شهادتمان قضا شد... !

دوست دوشنبه 2 آبان 1390 ساعت 09:54 ب.ظ

شهردار محترم لطف کنید یادمانی اط شهدا یا شهدای گمنام در نراق ایجاد نمایید به جز ان یادمان جلوی گلزار
موفق باشید

سلام . ای کاش در این مدت مسئولیت تنها نگرانی ما پرداخت حقوق و مزایای پرسنل نبود . متاسفانه فعلا هیچگونه منبع درآمد پایداری نداریم لذا نمی توان طرح های قابل قبولی در شهر اجرا کرد تنها می ماند بخشی از اعتبارات دولتی و میراث فرهنگی که آنها هم جای هزینه مشخص است .

یه دوست دوشنبه 11 مهر 1390 ساعت 07:55 ب.ظ

سلام جناب مرادی . این دوستار نراق که داره مرتب اعلام نظر میکنه جوری مطلب می نویسد که انگار از طرف همه مردم نراق داره حرف میزنه . چه لزومی به پاسخ دادن به ایشان می بینید .
معمولا دیگران را برای کار های نکرده نقد می کنن ولی شما را برای کار های کرده ! یکی نیست به اینها بگه اینهمه توقع دارید بفرمایید دیگران تابحال برای نراق چه کردن جز اتلاف وقت . فقط میتونم بگم خدا قوت و خسته نباشید در ضمن خدا صبر جمیل به شما عنایت کند برای تحمل سختی ها .

سلام دوست .
کارکرد این وبلاگ دقیقا دریافت انتقادات دیگران نسبت به عملکرد خودم است . افرادی که ایمیل ارسال می کنند دوست دارند جواب نقد های خود را محرمانه دریافت کنند ولی افرادی که ایمیل ارسال نمی کنند قصد دارند دیگران از نظراتشان مطلع شوند ما هم به احترام اینکه وبلاگ را قابل دانستن نظراتشان و بعضا جواب ها را در معرض دید عموم قرار می دهیم .
قضاوت را هم به شما واگذار می کنیم .
اما دوستار نراق تمامی انتقادات خود را کاملا محترمانه و در چارچوب اخلاق مطرح کرد به همین دلیل تمامی آنها را با کمال میل پاسخ دادم .
از دعای خوب شما دوست عزیز هم ممنونم .

دوستار نراق یکشنبه 10 مهر 1390 ساعت 05:28 ب.ظ

جناب آقای مهندس مرادی
اگر ما امروز آسوده زندگی می کنیم از صدقه سر همین شهدا است لطفا برای زیبایی و شکوه گلزار شهداکاری کنید؟
که جلوه ی زیباتری به بگیرد و با قبر سایر افراد تفکیک شده باشد
لطفا فقطدر زمان هفته ی دفاع مقدس به فکر شهدا و خانواده های شهدا نیفتید چرا که شهدا همیشه می توانند تازگی داشته باشند و خانواده های شهدا روی سر ما جا دارند و باید همیشه سپاس گذار آنهابود

سلام . بر منکر آن لعنت. قبور شهدای نراق در جوار امامزادگان شهر می باشد و تفکیک آنها توهین به فلسفه دفن آنها در این مکان مقدس است . صاحبان حجره ها برای زیبایی کل مجموعه قبول کردن حجره های قدیمی و نا مناسب تخریب گردد . و اکنون شما آنها را در جوار شهدا می بینید . اگرسری به گلزار شهدای تهران هم بزنید می بینید که بعضی از قبور با اموات در کنار هم هستند .
من متعجب از اینکه چرا کسی نگران امامزاده نیست !!؟
تنها کسی که مسائل امامزاده را در شهر پیگیری می کند حاج اقا مهدیزاده است . اگر این بنده خدا نبود این بارگاه مایه ننگ ما نراقیها بود . در وسط شهر امامزاده ای وجود دارد ولی ما نسبت به آن هیچ احساس مسئولیت نمی کنیم .
مگر آنها شهید نیستند / مگر آنها فرزند فاطمه زهرا نیستند ؟ مگر آنها جان خود را در راه دفاع از دین در حکومت های ظالم از دست نداده اند ؟
احترام شهدا جای خود را دارد ولی باید کمی هم دامنه معرفت خود را از زمان خود فرا تر ببریم .
اعتبار بازسازی گلزار شهدادر اختیار بنیاد شهید است و اعتبارات امامزاده ها هم در اختیار اوقاف . حتی یک ریال هم بنیاد و اوقاف در این مجموعه طی پنج سال گذشته خرج نکرده اند .
لطفا این نوع درخواست ها را از طریق ادارات مربوطه و نهایتا از طریق شورا به عنوان نمایندگان خود پیگیری نمایید .
ما هم سعی کرده ایم برای اینکه فردای قیامت شرمنده شهدا و خانواده آنها نباشیم از حقوق آنها دفاع کنیم .

ایزدی جمعه 8 مهر 1390 ساعت 11:39 ب.ظ

فعالیت شهرداری شهر نراق در مقطع جنگ

شهرداری شهر نراق در سال 1339 و زیر مجموعه فرمانداری شهرستان محلات تاسیس شده است . در طول هشت سال جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران اسلامی از ابتدای مهرماه سال 1360 الی مرداد 1367 بارها نیروهای انسانی این اداره در غالب اعزام بسیج در جبهه ها حضور پیدا نمودند و در وسع خود شایستگی هایش را نشان دادند . علی رغم محدودیت امکانات یکی دو وسیله نقلیه شهرداری به همراه رانندگان متعهد در جبهه خدمات رسانی داشتند . در مقطع جنگ ، شهرداری و بسیج بسیاری از فعالیت های مورد نیاز شهر را در کنار یکدیگر به سرانجام می رساندند . اکنون نیز شهردار و نیروهای مومن و متعهد شهرداری در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی به زعامت آیت الله امام خامنه ای کوشا و فعال می باشند .
اسامی عده ای از زحمتکشان شهرداری که سابقه حضور در جبهه و پشتیبانی ستاد جنگ را داشته اند عبارتند از :
1- علی عضایی فرزند ابراهیم
2- نورعلی آقاحسینی فرزند رضا
3- اصغر صفری فرزند مرتضی
4- اکبر جعفری فرزند امیر
5- سید جمال موسوی فرزند سید محمد
6- علی محمد اسماعیلی فرزند عباس
7-
لطفا اسامی افراد دیگر و خدمات دیگر شهرداری در هشت سال دفاع مقدس را اعلام نمایید .

سلام . شهرداری نراق در 8 سال دفاع مقدس دوشادوش مردم شریف شهر در خدمت جنگ و جبهه بوده است .
ممنون که از همکاران من نام بردید .

دوستار نراق جمعه 8 مهر 1390 ساعت 11:12 ب.ظ

خوشا به حال آنان که همچون پرستویی به سوی بهشت برین پر کشیدند
ولی جناب آقای مهندس مرادی آیا من و شما و دیگران هم می توانیم مثل آنها باشیم
آیا توانسته ایم خواسته های آنان را بروآورده کنیم
آیا بهتر نیست به جای این که نام آنان را بر زبان آوریم به راه آنان ادامه دهیم؟
آیا راه آنان جز خدمت به خدا و خلق ایشان بود؟
پس بهتر است بیشتر بنگریم و دنیار ا فانی ببینیم و برای سر افرازی و شکوه شهر بکوشیم

نباتی جمعه 8 مهر 1390 ساعت 12:54 ب.ظ

سلام.هفته دفاع مقدس به شما برادر بسیجی مبارک.
لطفا اصلاح فرمایید :
۱- در سر تیتر محد علی نوشته شده که به مندعلی تغییر یابد
۲- نام دقیق و شناسنامه ای این شهید مندعلی نباتی است که بدون دلیل بعضا محمدعلی قید می شود .لطفا برای همیشه همان مندعلی مرقوم شود .
۳- لطفا بچه های نراق به بسیجیان یا رزمندگان یا سلحشوران یا... نراق تغییر یابد .اگر صلاحتان است این مطلب در همه نوشته های آینده رعایت شود .
از توجه شما و مطالب زیبای جناب عالی متشکریم

سلام . درخواست شما بابت نام انجام شد ولی در خصوص بچه های نراق شرمنده .

حیدری پنج‌شنبه 7 مهر 1390 ساعت 08:35 ق.ظ

سلام بر بسیجی نسل دوم انقلاب جناب ........... مرادی
به زیبایی و خلاصه حکمت شهادت نوجوان رزاقی و پیر مرد نباتی از اهالی شهر نراق را وصف نموده بودی.و داستان یارکشی و همسنگر بودن رفیقان نیز یک حقیقت بوده که جناب عالی به آن اشاره نموده اید. جذاب و به چند بار خواندن می ارزید.
لطفا مثل این مطالب را ادامه دهید . دوستان اعتراض دارند زمانی که شهر نراق هشتاد جانباز و هشتاد شهید و هشت آزاده و صد و هشتاد رزمنده در طول هشت سال دفاع مقدس داشته لزومی ندارد از شهر ها و استان های دیگری مطلب در این خصوص نوشته شود . منظور اولویت با هم ولایتی های خودمان باشد بهتر است .

سلام جناب حیدری عزیز
ببخشید اگر مجبور شدم بخشی از نظر شما را سانسور کنم .
در خصوص داشتن اولویت حق با شما است . سعی می کنم این موضوع را رعایت کنم .
روزی فکر می کردم که می توان از 8 سال دفاع مقدس نراق چند جلد کتاب تهیه کرد . خدا کند بتوانیم حداقل این خاطرات را جمع آوری و برای نسل های آینده به یادگار بگذاریم . ای کاش دربین بسیجیان نراق یک نهضت دست به قلم شدن اتفاق می افتاد . البته یکی از دوستان دارد یه کار هایی می کند . گفته اسمش را نگم ولی خیلی خیلی تابلو است .
موفق باشید

همراه چهارشنبه 6 مهر 1390 ساعت 11:35 ق.ظ

با سلام و درود به پیشگاه آقا امام زمان و آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری - شهیدان با عمل و نه با حرف اثبات کردند که ارزش دنیا در همین است که در آن کوله بار خود را پر بار اما سبک بال ببندند تا با اولین ندای حق آماده و محیا باشند. جنگ کردند تا ننگ را نپذیرند . عاشق شدند تا عشق را با عمل معنی کنند. فولادین شدند تا بگویند بالاتراز آهنیم . نرم شدند تا بگویند نرمتر از برگ گلیم .پرواز کردند تا بگویند بدون پر میتوان پرید. جان دادند تا ولایت جان بگیرد . آسان گذشتند تا سخت جانی به سخره گرفته شود. کوچک شدند تا بگویند بزرگی در کوچک شدن است و در نهایت شهید شدند تا بگویند راه سرخ شهادت نشان دارد و نشانش را به هر کس ندهند- شادی روح شهدا صلوات

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد