شهر من نراقmoradi naraghi

شهر من نراقmoradi naraghi

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ
شهر من نراقmoradi naraghi

شهر من نراقmoradi naraghi

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ

ارزش و جایگاه علمی کتب جامع السعادات و معراج السعاده فاضلین

 

 

کتاب های اخلاقی جامع السعادات مرحوم ملا مهدی نراقی و معراج السعاده مرحوم ملا احمد نراقی از جمله کتب اخلاقی است که نزد علمای اخلاق بسیار شناخته شده است و از زمان تالیف آنها  تا بحال چراغی بوده بر سر راه  هدایت مردان بزرگ و خیلی ها پیشرفت خود را  در دنیا و طلب آخرت مدیون  رعایت نکات اخلاقی  و پند های این تایفات  شریف هستند . نیت پاک و خالصانه این پدر و پسر باعث گردیده با گذشت بیش از 200 سال از تالیف این کتاب ها هنوز هم در نزد علما  به عنوان  کتاب مرجع در علم اخلاق  از آنها استفاده شود .  مدتی پیش در هفته نامه یا لثارات الحسین مطلبی را دیدم  به مناسبت اولین سالگرد ارتحال عالم ربانی مرحوم آیت الله حاج میرزا عبد الکریم  حق شناس رحمت الله علیه که در خصوص  تاثیر پذیری ایشان از این دو کتاب اخلاقی نکته ای را ذکر کرده بود . مناسب دیدم کاربران عزیز هم بدینوسیله از آن مطلع گردند و برای شادی روح این عالم وارسته اخلاق و مرحوم فاضلین نراقی حمد و سوره ای هدیه نمایند ،باشد که در روز قیامت به حرمت جایگاه آنها خداوند متعال ما را هم مورد رحمت واسعه  خود قرار دهد .  انشا الله .

مرحوم آیت الله حق شناس رضوان الله علیه مقدمات علوم حوزوی را در تهران گذارنیده و پس از مهاجرت به شهر  مقدس قم و اقامت در حوزه علمیه قم از محضر علمایی چون حضرت آیت الله بروجردی ، آیت الله سید محمد بهجت و آیت الله سید محمد تقی خوانساری در جهت کسب علم و نائل شدن به درجه اجتهاد ، بهره ها برده و سر انجام از چند نفر از فقها ی عظام اجازه اجتهاد دریافت نمودند .

آنچه که مرحوم آیت الله حق شناس را ملجاء و پناه بسیاری از حق جویان کرده بود ارشادات اخلاقی و رویکرد معنوی آن بزرگوار بود . بارها می فرمود ند : ((‌من از اول طلبگی یک دستم معراج السعاده  و دست دیگرم جامع المقدمات بود  و در سطوح بالاتر در یک دستم جامع السعادات  و دست دیگرم سایر کتب .)) این مطلب کنایه از این است که همیشه اخلاقیات را مد نظر داشت و توصیه می فرمودند که این مسائل را همواره و در عرض درسهای حوزوی قرار دهید تا موفق شوید .

(به نقل از هفته نامه یا لثارات الحسین ، شماره 482 سال پانزدهم . ص 6)

نظرات 1 + ارسال نظر
نوید پنج‌شنبه 3 مرداد 1387 ساعت 01:11 ب.ظ http://www.ehia.blogfa.com

دوست عزیز از دیدن وبلاگ زیبا ُ‌ پرکار و مفید شما بسیار خرسند شدم در اولن فرصت به شما لینک خواهم داد.
موفق باشی

سلام و ممنون از لطف شما
شما هم موفق باشی . وبلاگ خوب ، پر محتوا و قشنگی داشتید .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد