شهر من نراقmoradi naraghi

شهر من نراقmoradi naraghi

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ
شهر من نراقmoradi naraghi

شهر من نراقmoradi naraghi

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ

این خبر را داشته باشید تا بعد

نام غار " نخجیر" به تصویب هیات وزیران رسید

خمین،خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۶/۰۲/۰۳‬

داخلی. اجتماعی. هیات‌دولت. غارنخجیر
نام " غار نخجیر " واقع در حد فاصل شهرهای دلیجان و نراق در استان مرکزی به تصویب هیات وزیران رسید.

"غلامحسین صمدی" روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: وزرای عضو کمیسیون سیاسی، دفاعی هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت کشور و به استناد ماده ‪ ۱۳‬قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری ، اقدام به نامگذاری این غار کرده است.

وی با بیان اینکه، این تصویب نامه به تایید مقام محترم ریاست جمهوری نیز رسیده است، اظهار داشت : در چند سال گذشته برسر نام غار نخجیر بین اهالی شهرهای دلیجان و نراق کشمکشهایی صورت گرفته است که منجر به تهیه تومارهای متعدد و ارسال آن به مسوولان و مدیران کشوری شد.

صمدی افزود: در گذشته نام این غار، "چاله نخجیر " بوده که اهالی شهر دلیجان آن را غار "چاله نخجیر دلیجان " و اهالی شهر نراق " چاله نخجیر نراق " می‌نامیدند.

غار " نخجیر" در جنوب شرقی استان مرکزی با‪ ۷۰‬میلیون سال قدمت یکی از زیباترین غارهای طبیعی جهان و از عجایب خلقت به شمار می‌آید.

این غار در هشت کیلومتری شهرستان دلیجان و در منطقه‌ای به نام " چال نخجیر" واقع شده‌است که درسال ‪ ۱۳۶۶‬توسط شهرداری وقت شناسایی و گروههای کوهنوردی تاکنون تا عمق دو هزار متری آن پیشروی کرده‌اند.

غار "نخجیر" سال ‪ ۱۳۸۱‬به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

غار نخجیر یکی از غارهای شکفت انگیز جهان محسوب می‌شود منشورهاو اسفنج‌های بلورین کلسیت ، باغهای مرجانی ، دالانها ، دهلیزها، تراسهاو حوضچه‌های متعدد جلوه‌ای انحصاری به این غار داده‌ااست .

بافتهای کلسیتی ، قندیلهای مخروطی ، بلورهای شیشه‌ای و توده‌های گل کلمی شکل که در اثر رسوبات کربنات کلسیم ایجاد شده ، هر ببینده‌ای را به حیرت وا می‌دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد