شهر من نراقmoradi naraghi

شهر من نراقmoradi naraghi

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ
شهر من نراقmoradi naraghi

شهر من نراقmoradi naraghi

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ

خوشا بحال کسانیکه از دنیا محروم و بی نصیب اند

 

مرحوم نراقی در بیان مذمت مال در کتاب اخلاقی خود ( معراج السعاده) می نویسد  : خداوند عالم می فرماید ای کسانیکه ایمان آورده اید مشغول نسازد مالها و اولاد شما ، شما را از یاد خدا و کسانیکه چنین کنند ایشان زیانکارند و در جایی دیگر می فرماید : جز این نیست که اموال و اولاد شما فتنه اند از برای شما که با آنها شما را امتحان می نمائیم . پیامبر فرمود : بدترین امت من مالدارانند و دوستداران فرزند آدم سه چیز است یکی تا وقت مردن با اوست و آن مال است و یکی دیگر تا لب گور همراه او می آید و آن اهل و عیال است و سوم تا عرصه محشر همراهی او می کند و آن اعمال است .

مرحوم نراقی در ادامه این بحث بعد از  آوردن چند حدیث دیگر از پیامبر (ص)  به این روایت اشاره می نماید که پیامبر فرمودند : در روز قیامت مردی را بیاورند که از حرام در دنیا مال جمع نموده بود و در حرام صرف کرده بود پس امر شود که او را در جهنم افکنند و دیگری را بیاورند که مال از حلال جمع کرده و در حرام مصرف نموده خطاب رسد که او را به جهنم برند و مردی دیگر را بیاورند که مال از حرام کسب کرده و در مصرف حلال خرج نموده  خطاب رسد که او را هم در جهنم برند و مردی دیگر بیاورند که مال از حلال جمع نموده و بحلال خرج نموده خطاب رسد که او را بازدارید شاید در طلب این مال ضرر به یکی از اموریکه بر او واجب بوده است رسیده باشد ، مثل اینکه نمازی را از وقتش تاخیر انداخته یا کوتاهی در رکوع یا سجود یا وضوی آن نموده . جواب دهد که پروردگارا مال از حالا به دست آوردم و به حلال خرج کردم و یکی از واجبات خود را ضایع نکردم ، خطاب رسد شاید به جهت این مال بر اقران ( نزدیکان ) و امثال ( مردم ) فخر کرده و به مرکبی یا لباسی مباهات نموده باشی . عرض نماید پروردگارا چنین چیزی را نکرده ام ، خطاب رسد که شاید کوتاهی و منع نموده باشی حق کسانی را که من امر کردم که به آنها بدهی ( زکات و خمس ) بسادات و یتیمان و مساکین و راه گذران ، عرض کند که پروردگارا هیچ حقی را که فرموده بودی ضایع نکردم در این موقع این جماعت ( یتیمان ، فقرا، سادات، در راه ماندگان ، مساکین ) حاضر می شوند و در مقام مخاصمه( جنگ و جدل )  در می آیند اگر توانست جواب آنها را بدهد ومعلوم شد که حق آنان را داده  و هیچ فخری و مباهاتی  نکرده و واجبی از او ضایع نشده خطاب می رسد بایست و بیار شکر نعمتی که به تو عطا فرمودم از آنچه خورده و آشامیده و لذتیکه یافته .

فاضل نراقی بد از ذکر این روایت آه می کشد و می گوید کسی که مال از حلال به دست آورده و به حلال خرج کرده و همه واجبات خود را به جا آورده و حقوق الهی را به جا آورده به این دقت محاسبه او را می کنند  پس حال امثال  ما چگونه خواهد بود که غرق فتنه دنیا گشته ایم و خود را به حال و حرام آغشته ایم و نه از شبهات اجتناب می کنیم و نه از شهواتش و شکم های گرسنه در جوار ما سر بر بالین می نهند و ما انواع غذا ها را می خوریم و به شکر آن نمی پردازیم آه چه بزرگ خواهد بود مصیبت ما و چه عظیم خواهد بود گرفتاری ما و چقدر اندوه و ماتمها که از برای ما باشد .

نمی دانم که دنیا با ما چه خواهد کرد و فردا در حضور پادشاه قهار از عهده جواب چگونه بر خواهیم آمد و در پایان این بحث بیان می کند خوشا بحال کسانیکه از دنیا محروم و بی نصیب اند .

  کاربران محترم ضمن مطالعه و فهم دقیق این بحث اخلاقی خواهشمند است در خصوص کسب مال حرام و خرج کردن آن در راه حلال  و موارد این نوع خرج کردن ها اعلام نظر فرمائید برای مثال خوردن غذای امام حسین که مقدمات تهیه اسباب آن از راه حرام است یا مسجدی که با پول حرام فردی ساخته شده است  به نظر شما چه حکمی دارد ؟

در ضمن به مثل معروف انشاء الله که گربه بود هم توجه داشته !!!

 

نظرات 7 + ارسال نظر
گل سه‌شنبه 15 آبان 1386 ساعت 12:03 ب.ظ

به نظر من ما مردم فقط ادعای اسلام و مسلمونیا داریم
تو این دور و زمونه همه مردم خدا رو فراموش کردن و چسبیدن به دنیا
نمیدونم چرا ولی بعضی مواقع فکر میکنم که تو کشورهای دیگه که مسلمون هم نیستن بهتر اسلام رعایت میشه

چیزایی مثل حق الناس و دروغ تو سایر کشورهای دنیا کمتر از ایرانه

گل
تقریبا ۱۵۰ سال عقب هستی !!!
سید جمال الدین اسد آبادی ۱۵۰ سال پیش گفته من در اروپا مسلمان ندیدم ولی اسلام دیدم و در جهان اسلام مسلمان دیدم ولی اسلام ندیدم .
شوخی ما را جدی نگیر من خودم ۱۰۰۰ سال عقب هستم خوشا بحال تو .

[ بدون نام ] دوشنبه 14 آبان 1386 ساعت 12:43 ب.ظ

آقای مرادی
از جریانات شرکت مهتاب چه خبر ؟
شنیدم استاندار پشت این قضیه است و هر کجا که میرن کارشون بدون هیچ معطلی حل میشه .
مگه قرار نبود نراقیها شرکت تاسیس کنن و مدیریت غار را به دست بگیرن ؟
شنیدم دلیجانی ها هم با درآمدن شرکت مهتاب از آستین استاندار شوکه شدن و عباسی را به جان او انداختن ؟
شنیدم فرماندار داره به خاطر عملکرد ضعیفش بر کنار میشه ؟
شنیدم عباسی و صمدی تصمیم جدی دارن با اعتلاف و کار خانه به خانه دوباره عباسی را راهی مجلس کنند ؟
شنیدم استاندار بدجوری از طرف عباسی برای حفظ صمدی تحت فشاره و همین فشار داره کار دست خود استاندار میده ؟‌
شنیدم حاج آقا تقوی مسئول سیاست گذاری ائمه جمعه بدجوری تو حال بعضی ها در خصوص جعل تاریخ برای به دست آوردن هویت زدن این درسته ؟

نراقی ها شرکت تاسیس می کنند وقتی که خاک چالنخجیر را هم تو توبره کردن و بردن نگران نباش .
استاندار به عنوان نماینده عالی دولت پشت تمامی جریانات استان است حالا اینکه یکی کارش حل میشه و یکی نمیشه فکر نکنم به او ربط داشته باشه !!!!!! تو هم خیلی خودت را وارد این مسائل نکن .
فرماندار هم نه تنها برکنار نمیشه بلکه تازه نفس چاغ کرده و داره برای بعد از نماینده شدن مجدد عباسی خواب میبینه . خدا را چه دیدی شاید با این اوضاع قاراش میش استاندار شد !!!
در خصوص فشار هم باید بگم که حق با شما است ولی چیزی که هست قابل تحمل است بعید می دونم عباسی تو باکش فشاری مونده باشه آخه دارن کم کم بادش رو خالی میکنن .
حاج آقا تقوی هم دمش گرم حرف دل ما را خیلی منطقی ، اصولی و با اخلاق در خصوص جعل و دستکاری تاریخ و ساختن هویت کذایی زد و برخی آقایون هم دستمال برای پاک کردن عرق شرم کم آورده بودند .

گلپسر یکشنبه 13 آبان 1386 ساعت 01:50 ب.ظ

به نظر من و خیلی از دوستانم اگه ما بخواهیم طبق گفته های امثال ملا احمد زندگی کردن محاله
البته نمیخوام این حرفا رو رد کنم

گل پسر
حضرت علی هم گفته شما نمی تونید مثل من زندگی کنید ولی ما را الگو قرار دهید حال کار ما به جایی رسیده که نمی تونیم مثل ملا احمد زندگی کنیم !!!!!

نراقی مقیم تهران یکشنبه 13 آبان 1386 ساعت 02:25 ق.ظ

سلام.
تو این مملکت ما وقتی پولتو توراه حلال خرج کنی کمتر کسی پیگیر این مسئله میشه که این پولی که داره خرج میشه از چه راهی به دست اومده (حلال یا حرام؟) همه میگن ایول طرف کارش درسته داره مدرسه میسازه - مسجد میسازه یا هرچی... .
نمونش همین غذاهای نذری که گفتین . ۹۹ درصد مسلمانهای ایران غذاهای نذری را متبرک و شفا بخش میدونن و به خاطر هم فکر دیگه کاری به حلال یا حرومی اسباب تهیه اش ندارن - میگیرن و نوش جان می کنند. خیلی وقتها هم که می بینید چه صفی واسش میکشن.
(خیلی وقتها به اجبار اطرافیانم این نوع غذاهارو میخورم - هم به خاطر مسئله ای که شما گفتید هم به خاطر نشناختن آشپز --- معنوی.بهداشتی---)
مسجد یا مدرسه یا درمانگاه یا هرچی که با پول حرام ساخته بشه اگه کسی بدونه پولی که میخواد استفاده بشه حرام است نباید به طرف اجازه همچین کاری بده . حالا اومدیمو طرف ساخت ... مردم هم میگن دمش گرم . خدا خیرش بده همه هم بدون آگاهی از منبع درآمد طرف از این مکانها استفاده می کنند.
دوباره رسیدم به حرف اولی که زدم.
بگذریم - این مثل معروف انشاء الله که گربه بود یعنی چی ؟ دفعه اول بهش برخوردم ( آقا مرادی نگی خنگم آ)
پیروز باشید

نراقی مقیم تهران
سلام
جریان انشاء الله که گربه بود این است که یه بابایی می بینه یک سنگ نجس و خیس با او برخورد کرد و لباس او را نجس کرد برای اینکه خودش را از زحمت تمیز کردن رها کند بیان می کند که انشاء الله که گربه بود و با زدن این حرف خودش را خلاص می کند . حالا شده مثال ما که می گوئیم انشاء الله که پولی که بابت این کارها هزینه می شود حلال است و...........

گل شنبه 12 آبان 1386 ساعت 07:04 ب.ظ

خیلی ممنون محمود جام از این مطالب با حالت
فقط اگه ممکنه خلاصه ترش بکن باحالتر میشه
مخلص همه بر و بچ نراق سیتی

تمام سعی خود را برای خلاصه نویسی به کار می برم چون یکی از اصول کار وبلاگ نویسی خلاصه نویسی است ولی بعضا برای اینکه مقصود را برسانم مجبور می شوم چند خط اضافه تر بنویسم .
گل من همه که مثل تو باسواد و اهل کمالات نیستند !!!

سعید شنبه 12 آبان 1386 ساعت 12:43 ب.ظ

این بابا (ملا احمد)‌ با این مطلبش پدر هرچه پول دار است که درآورده خدائیش اگه این معارف بلند دینی را مردم بدانند دیگه به یه پولدار جماعت حسادت می ورزند . شاید درستش این است که پولدار ها باید به وضع فقرا حسد بورزند .
دمت گرم آقای مرادی من فکر میکردم معراج السعاده رانمی شود فهمید خیلی مشتاق شدم که آنرا مطالعه کنم ولی کمی متن سنگینی دارد پیشنهاد می کنم به اشکال دیگر هم این کتاب ارزشمند را معرفی کنید حال میفهم که چرا قدیمی ها در کنار قران به عروس و دادماد ها معراج السعاده هدیه می کرده اند. قدیمی ها همه کارهاشون با حساب و کتاب بوده و لی حالا چی ما سکه بهار آزادی هدیه می دهیم که خودش وبال گردن است .
ببخشید اگه گفتم این بابا ملا احمد از خودمان است و ما باهاش خودمانی هستیم .

از مطلب خوبی که نوشتی متشکرم
به نکته خوبی اشاره کردی ما سکه هدیه می دهیم و انتظار داریم که سر دو سال طلاق نگیرن .
دور شدن از اخلاق اسلامی بالا های بزرگی را بر سر ما بخصوص خانواده آورده است اگر برای فرهنگ عمومی جامعه کاری نشود مهمترین نظام اجتماعی که نهاد خانواده است دستخوش بحران خواهد شد و اخلاق اسلامی در چنین نظامی به مسلخ خواهد رفت .
روز به روز فاصله بین نسل ها گسترش یافته ، فقیر فقیر تر و غنی غنی تر می گردد و کم کم قانون جنگل بر جوامع حمکفرما خواهد شد و ضعیف محکوم به نابودی .
خانواده سیدی را در همین نزدیکی شهر نراق می شناسم که به نان شب محتاج هستند و در خانه یک تکه فرش ندارند اگر ما پایبند به دستورات دینی و اسلامی بودیم و حق سادات را در قالب خمس پرداخت می کردیم باید در قرن ۲۱ و در نظام جمهوری اسلامی و در مرکز کشور شاهد چنین وضعی باشیم .
حالا به قول شما خرج عروسی فلان آقا میشود هزینه ۵ سال امورات یک خانواده ۵ نفره .
خدا به داد ما بخصوص آنهایی که تمکن مالی دارند برسد .
مطمئن باشید این پول دارها هر جوابی که داشته باشند و خدا آنرا بپذیرد نمی توانند جواب فقرا ، محرومین و مستضعان این جامعه را بدهند .
طرف با افتخار چند میلیون تومان هزینه دیگ پلوی امام حسین می کند ولی خمس مالش را نمی دهد و اعتقاد دارد که امام حسین فردای قیامت به دادش خواهد رسید .
آیا واقعا چنین خواهد بود ؟‌

شهروند شنبه 12 آبان 1386 ساعت 11:29 ق.ظ

فقط می توانم بگویم :
وای اگر از پس امروز بود فردایی

ضمنا از کاربرن گرامی عاجزانه تقاضا دارم به نوعی مطلب بنویسند که آبرویی از کسی ضایع نشود .
منظورم بیان مصادیق موضوع بحث در شهر است .

خداوند انشاءالله آخر و عاقبت ما را ختم به خیر نماید . آمین

شهروند جان تذکر خوبی دادی متشکرم
ولی چون نظرات مدیریت می شود چنانچه کاربری این موضوع را رعایت نکند به تیغ سانسور این حقیر گرفتار خواهد شد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد