شهر من نراقmoradi naraghi

شهر من نراقmoradi naraghi

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ
شهر من نراقmoradi naraghi

شهر من نراقmoradi naraghi

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ

نقدی بر جامعه زنان شهر نراق

 

مدتها است که به این می اندیشم که چرا زنان و به ویژه  دختران شهر نراق هیچگونه مطالبه و درخواستی ندارند . چرا با توجه به اینکه سطح تحصیلات بانوان شهر مطلوب و در بعضی موارد از آقایون بالاتر است هیچ گروه ، انجمن و تشکلی برای پیگیری خواسته های خود تشکیل نمی دهند و در عرصه فعالیت های اجتماعی بسیار کم رنگ ظاهر می شوند .

آیا جامعه نراق هنوز جامعه ای سنتی است که در آن زنان در پس پرده هستند و یا اینکه زمینه بروز و ظهور آنها توسط مسئولین در جامعه فراهم نمی شود . اگر از کوچه پس کوچه های نراق عبور کنی زن هایی را می بینی که گرد هم آمده و در درب خانه های خود کمیسیون های امور بانوان محله خود را به صورت غیر رسمی تشکیل داده و سیر تا پیاز مردم و رفتارشان را تحلیل می کنند و همزمان سبزی هم پاک می کنند بچه هم شیر می دهند و ....  

شما در این خصوص چه نظری دارید و چه راهکارهایی را برای سازماندهی این کمیسیون ها  ارائه می دهدید ؟

البته برنامه ریزی برای این مسائل به شورای شهر ربطی ندارد به غیر از شورای شهر هر راهکاری که دارید ارائه نمائید .

نظرات 12 + ارسال نظر
[ بدون نام ] یکشنبه 4 اسفند 1387 ساعت 01:06 ب.ظ

در مورد این مطلب یه سری واقعیت‌ها وجود داره. حرفایی که میخوام بزنم به خیلی‌ها بر می خوره اما واقعیت داره.
همه خوب می دونیم که خانم‌های نراقی فقط از روی چشم و هم چشمیه که کاری می کنن و به جای می رسن. از این مورد می تونید استفاده بهینه ببرید. دوم که اول باید اول انجام بشه اینه که فرهنگ غلط قضاوت نادرست و ناآگاهانه و حرف درآوردن واسه مردم رو تو نراق از بین ببرید. تا نراقی جماعت این اخلاق رو ترک نکنه هیچ زنی تو نراق جرأت نمی کنه تو اجتماع فعالیت کنه.

واقعیت همیشه تلخ است مثل دوا

دختر نراق دوشنبه 10 دی 1386 ساعت 02:38 ب.ظ

سلام.با عرض تبریک به خاطر وبلاگتون (البته بابت تاخیر در تبریک شرمنده من امروز وبلاگتونو دیدم ) وبلاگ جالبی دارین...حداقل من که خوشم اومد.
ولی احساس کردم یه جورایی وبلاگتون مردونس ....یعنی بیشتر کسایی که کامنت گذاشتن مرد هستن...شاید به خاطر اینه که مردها بیشتر از اینترنت استفاده میکنن...یا یه جورایی ذسترسی شون بیشتره.
جالب بود واسم که شما آقایون به نحوی می خواستید خانم هارو به زیاد غیبت کردن محکوم کنید...ولی حتی نمی خواهید به این موضوع فکر کنید کههههههههه چرا؟؟؟؟؟؟ چرا به این فکر نمیکنید که تو این شهر مردای حرف مفت زن هم زیاده و کافیه یه خانم یه خیابونو دو بار رد بشه تا هزار تا حرف پشت سرش بزنن .میدونین همین چیزا باعث میشه که خانم ها کوچه نشینی رو ترجیح بدن و خودشون پشت سر بقیه صفحه بزارن هر چند من به شخصه حاضر به کوچه نشین شدم نیستم(فقط یه چیزی خوبه که این آقایون هم از یک سری از کاراشون دست بردارن و از غیرتشون هم به موقع استفاده کنن نه برای خونه نشین کردن خانوماشون...... در جواب دوستمونم که پیشنهاد داده خانوما خودشون پیشقدم بشن باید بگم:خانم ها دوست دارن اگه بعضی ها(آقایون)...بزارن

با تشکر

حق یارتون

سلام
دختر نراق
از اینکه لطف کردید و به وبلاگ سر زدید بی نهایت خرسندم و امیدوار حرکت شما موجب گردد تا جامعه زنان نراق در فضای سایر از محدودیت های جامعه فاصله گرفته و با هویتی نا معلوم عقاید و افکار خود را در معرض دید دیگران قرار دهند . این حقیر حرکت شما را به فال نیک گرفته و اولین قدم مثبت دختران نراق در کسب حقوق از دست رفته خود می دانم .
انتقاد شما صحیح و بجا است است وقبول دارم که فضای وبلاگ مردانه است چون به قول معروف مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد .
به کررات در نوشته های مختلف درخواست کرده ام تا کاربران موضوعات مورد علاقه خود را پیشنهاد بدهند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و ما هم چیزی که مناسب و موجب تحریک خانم ها بشود جز همین مطلب به نظرمان نیامد .
باید قبول کنیم که در نراق زندگی می کنیم و شرایط نراق هم همین واقعیت های است که شما به آن اشاره کرده اید ولی برای اینکه حرکتی نو آغاز شود باید افرادی به قول خودمان از جان گذشته برخی مشکلات و حرف ها را به جان بخرند و جز به نتیجه کار فکر نکنند .
بدون هیچگونه تعارفی اعتقاد دارم توان دختران نراق به مراتب از پسران بیشتر است و اگر به قول شما محدودیت ها و غیرت های بیجا نبود تا بحال قله های بزرگی را فتح کرده بودند .ولی باید این را هم باور کرد که قرار نیست دستی از غیب بیاید و مشکلات را حل کند لذا از شما و دیگر دختران نراقی عاجزانه استدعا دارم که با دقت و حوصله پا به عرصه های اجتماعی گذاشته و حق قانونی و شهروندی خود را طلب کنید تا جامعه ما دچار مرد سالاری مخرب نگردد . برای مثال بنده در زمان انتخابات شورا ها شخصا به چند نفر از خانم ها پیشنهاد دادم که وارد این عرصه بشوند که متاسفانه این ریسک را قبول نکردند و تنها خانمی هم که وارد شد مورد حمایت خود خانم های نراق هم قرار نگرفت .
از اینکه به کامنت شما دیر پاسخ دادم پوزش می طلبم چون مدتی است کامپیوتر منزل دچار مشکل شده و مجبور هر چند روز یک بار به وبلاگ سر بزنم .
منتظر ارتباط بعدی شما هستم .
موفق باشید .

گل چهارشنبه 23 آبان 1386 ساعت 01:51 ب.ظ

محمود جان تا حالا شده که
از زندگی تو این دنیا خسته بشی؟
من الان تو این وضعیتم
خیلی سخته که خدا باهات طوری معامله کنه که به دلایل وجودیش شک کنی
اصلا تا حالا شده زندگیت به هم بریزه ؟
طوری که دیگه نتونی جمعش کنی؟

بله شده خیلی هم زیاد .
ولی اعتقاد به همان خدایی که تو ازش نام می بری باعث شده که تحمل کنم و در نهایت سختی بگم خداجون با همه این سختی ها دوستت دارم .
فکر می کنم تو دعای ابو حمزه خوندم که خدا وقتی از یکی متنفر میشه تو رفاه و راحتی غرقش میکنه که دیگه صداش را نشنوه ولی وقتی بنده اش را دوست داره اون را به سختی می اندازه .
من نمی دونم تو چه مشکلی داری ولی این را خوب می دونم که نباید به خدا بدی را نسبت داد . خدا منشاءخیر و خوبی است و بعضی مواقع از نگاه ما یه چیزی بد به نظر می رسه و یا بر عکس . مثلا خیلی ها دعا می کنن که پولدار بشن ولی نمیشن . بعد میگن خدا ما را دوست نداره این در حالی است که خدا می دونه که اگه بندش پولدار بشه از یاد او غافل میشه برای همین یک عمر در فقر نگهش میداره . یا اینکه عاشق کسی میشن وبه اون عشق نمی رسد چون خدا خیر و خوبی بندش را می خواهد مقدمات این کار را فراهم نمیکنه و هزار مثال دیگه .
خدا وقتی یه بنده را خیلی دوست داره اون را خلق میکنه بعد اون بنده در طول زنگی کاری میکنه که یا محبوب اون میشه یا مورد غضب .
گل عزیز
خدا را شکر می کنم مجددا ارتباط برقرار نمودی . باور کن که دو شب گذشته خواب نداشتم و هر لحظه منتظر شنیدن یه خبر بد بودم .
من برای رفع مشکلات تو ۱۰۰۰ صلوات نذر می کنم و تو را به صاحب همان صلوات می سپارم از تو هم می خواهم که در این شرایط به قران پناه ببری . من از اعتقادات تو خبری ندارم ولی به نظر من توی این دنیا کسی به اندازه امام حسین (ع)‌ سختی بر اون وارد نشده .
این حقیر باور قلبی دارم که اگه کسی دچار مشکلی بشه بخصوص روحی اگه با خودش خلوت کنه و روضه امام حسین را با هر زبانی که بلده بخونه و گریه کنه خدا به احترام ایشان رنج و غم را از دل بندش دور میکنه .
این کار را امتحان کن .
منتظر ارتباط بعدی شما هستم
اگه ایمیل بدی راحت تر می تونیم با هم صحبت کنیم .
با تشکر

[ بدون نام ] دوشنبه 21 آبان 1386 ساعت 01:32 ب.ظ http://www.ehia.com


به قول خود شما باید ساماندهی بشه
می شه خیلی کار براشون کرد

گل دوشنبه 21 آبان 1386 ساعت 08:22 ق.ظ

و من که مردم و رفتم
اگه بدی خوبی چیزی دیدین منو ببخش داش محمود
ما دیگه آخر خطیم حاجی
اگه مطلب بدی نوشتم منو ببخش
خودت میفهمی من کیم
فقط وقتی فهمیدی تو رو خدا دعام کن
دوستتون دارم همه بر و بچ نراقی
بایییییییییییییی برا ی همیشه
خیلی سخته ولی مجبورم

گل
سلام
امیدوارم که این مطلب را بخوانی
یعنی چی که خدا حافظ برای همیشه ؟
خیلی نگرانم کردی چه مشکلی پیش آمده ؟
کاری از دست من برمی آد ؟
من فکر می کنم کسی با نام مستعار تو می خواهد با من شوخی کند .
گل منتظرم
جواب بده
هر چند ساعت وبلاگ را سر می زنم تا مرا از نگرانی خارج کنی .

شهروند شنبه 19 آبان 1386 ساعت 04:19 ب.ظ

خود خانمها در این زمینه باید پیشقدم شوند .
حیف از این انرژیها و نقادیها که بیشتر به سمت غیبت و نمامی سوق پیدا می کند .
اگر این کمیسیونهای غیر رسمی دارای مدیریت واحدی باشند ما شاهد تحولاتی شگرف در عرصه اجتماع خواهیم بود .
البته آنوقت خدا باید به فریاد آقایان برسد .
خودم هم نفهمیدم چی گفتم . . . . . ببخشید چی گفتم ؟

شهروند
شکی نیست که خود خانم ها باید پیشقدم باشند و اگر بخواهند به حقوق خود دست پیدا کنند باید برای آن مبارزه و تلاش نمایند البته نباید به دام تفکرات فمینستی بیفتند .
متاسفانه در غرب زنان به دنبال حقوق مساوی با مردان هستند که این بر خلاف دین و قران است در اسلام زنان حقوق ویژه و مخصوص خودرا دارند که در بعضی موارد از حقوق مردها هم بیشتر است مانند مهریه .
از زنان شهر نراق به ویژه دختران تحصیلکرده آن انتظار بیشتر می رود که در عرصه های اجتماعی با حفظ تمامی موازین شرعی و اخلاقی ظاهر شوند .

جودی آبوت شنبه 19 آبان 1386 ساعت 03:17 ب.ظ

سلام
به نظر من نسوان محترم نراقی بر خلاف ایده کاربران قدم به قدهم به سوی مدرنیته کردن خود و شهر در حرکتند اگر چشم دل را باز نمایید خواهید دید که پایگاه زینبیه چه گردهمای ها و چه فعالیتهای جالبی دارد از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در ان یافت می شود زنان مدرن در این مجموعه خانه و شوهر و بچه ها را به امان خدا سپرده و خواهر بسیجی گشته اند البته کارهای ثواب در این پایگاه نیز به وفور یافت میشود مثل چشم و هم چشمی غیبت حرف مفت و از همه مهمتر در و مشق و مطالعه را ول کردن و بسیجی شدن البته تمامی خواهران را نگفتم

جودی آبوت
سلام
مطلب شما را به خاطر اینکه خوانندگان نقد کنند بر روی وبلاگ قرار دادم .
نگاه خوبی به مسائل زنان داشتید ولی کمی از واقعیت دور شده اید .
حقیقت این نیست که شما گفته اید شاید ایراداتی باشد ولی دلیل نمی شود که اصل یعنی بسیج خواهران زیر سوال برود .
فعالیت های بسیج هم خود یک کار اجتماعی است .
البته پر واضح است که بسیجی باسواد بهتر از بیسواد است .
منتظر کامنت های بعدی شما هستم .

یه دوست شنبه 19 آبان 1386 ساعت 01:07 ب.ظ

نراق زنها زیادی داریم ولی بیشتر به مجالس مذهبی می روند تعدادی هم در سالهای اخیر گروه ورزشی تشکیل داده بودند ولی به خاطر فرهنگ پایین در شهر شاید بعضی ها همدیگر را مسخره می کردندکه خانمها کوه می روند و.... من در بعضی از شهرهای ایران ودر بیشتر شهرهای خارج دیدم خانمها ngo تشکیل می دهندمثل ngo حمایت از هوای پاک یا حفظ طبیعت یا شهر یا مبارزه با ایدز ،مواد مخدر و.... در این شهر که خیلی از این مسائل هست کسی یا کسانی که این کار را انجام بدهند نیست در جامعه امروزی که زن همپای مرد در اجتماع فعالیت داره حیف زنان نراقی در منزل بشینند البته در محله ما زنان ngoدارند ولی محله ای و بهترین خبرگزاریها را در زنان دیدم اگر کسی آب بخورد در این کمسیونهای محله خانومها با خبرند من بعضی وقتها مثلاً خانم همسایه مان می آمد می گفتم خبرگزاری ایرنا آمد در این حد . خداراشکر زنان شهر نراق با غیرت وزحمتکش در عرصه های مختلف فعالیت می کنند واگر پای فعالیت باشد از مردان هم جلو می زنند (در ضمن من مجردم نگید زن ذلیله ) چون من خیلی دیدم وبهتر است یه سازمان ونهادی کاری را به آنها بسپارد و ثمره کار را ببیند خدا را شکر دختران نراق همه دیگر تحصیلات عالیه دارند و بهترین ngo که الان در نراق نیاز هست مبارزه با بیکاری است که موجب کوچ وهجرت جوانان می شود در خیلی از مواقع دولت حمایتهایی نیز از این گروهها دارد به امید اینکه شهرمان آنقدر پیشرفت کند و فرهنگش بالا برود که همه مردم آن خواهان حق خود و شهرشان باشند.
یه نکته اینکه شهرداری نیز خیلی اوقات حق مردم را تضییع می کند وشما که مدافع مردم می خواهید بشوید بهتر است در اداره خود امربه معروف و نهی از منکر داشته باشید و به اصلاح اداره خودتان نیز بپردازید

یه دوست سلام
از مطلب خوبی که نوشتید متشکرم .
در خصوص تضییع حق مردم از طرف شهرداری نیز اگر مصادیق آنرا ذکر کنید حتما اقدام خواهیم کرد .
البته وبلاگ برای دفاع از عملکرد شهرداری درست نشده و قصد هم ندارم آنرا به این کار اختصاص دهم ولی چنانچه موارد را عینا ذکر کنید مطمئن باشید رسیدگی می کنیم .

م.م جمعه 18 آبان 1386 ساعت 06:46 ب.ظ

من یه خانم نراقی هستم و اصلا هم این را قبول ندارم که خانم ها در فعالیت های اجتماعی شهر حضور ندارند .
هر کجا که ما می خواهیم فعالیت کنیم باید از سد گزینش تعدادی آدم متحجر عبور کنیم که زنها را به قول شما برای پشت پرده پستو می خواهند .
یک تمرین و نرمش صبحگاهی ما را به بهانه های مختلف تعطیل کردند و تا حالا برای ما هیچ قدمی بر نداشته اند .
اگر ما نصف امکانات و موقعیت آقایون را داشتیم نشان می دادیم که از خیلی از مردها مردتر هستیم .
برای همه مدیران شهر نراق متاسفم که ما را فراموش کرده و بعضا سد راه فعالیت هایمان می شوند و انتظار دارند که زنها در خانه بمانند و به قول سعید چاق و چلله بشوند .
از اینکه با این مطلب موجب شدید هویت خود را فاش کنم ممنون ولی مطمئن باشید که کاربران زن هم دارید شاید با نام مستعار مردانه مطلب می نویسند .

م. م
از ارتباطی که برقرار نمودید و مطلب خوبی که نوشتی نهایت تشکر را دارم .
در ادامه مطلب خود اعتراف کرده اید که میزان فعالیت های اجتماعی بانوان کم است و دلایلی را هم ذکر کرده اید .
هدف ما از طرح این بحث رسیدن به راهکاری مناسب برای حضور بیشتر بانوان است .
برای مثال اگر بانوان شهر در شورا یک نماینده داشتند می توانستند از طریق او مطالبات خود را پیگیری نمایند .
ما دنبال راهکار هستیم و از همه کاربران محترم درخواست داریم که به این موضوع فکر کنند و با توان فکری خود راهی برای خروج از بن بست ایجاد شده ارائه نمایند.
من هم مثل شما اعتقاد دارم که اگر خانم ها نصف امکانات آقایون را داشتند موفق تر بودند .برای به دست آوردن این نصف امکانات منتظر اقدام آقایون نباشید خودتان اقدام کنید .
متشکرم

گل جمعه 18 آبان 1386 ساعت 11:06 ق.ظ

اولین چیزی که به ذهن من میرسه اینه تاسف بخورم به حال خنومها
یه دسته از خانومها ( البته نجردا منظورمه) با داشتن توقعات فوق تصور باعث شدن که دودش هم به چش خودشون بره هم بقیه دخترا
واسه چی اینقدر ما باید دختر و پسر مجرد با سنین بالا تو همین نراق یه ذره ای داشته باشیم
البته همه کشور این مشکلا داره و مخصوص نراق صرف نیست
ما باید به خومون بیاییم
تا کی داشتن تصورات بچه گانه
تا کی توهم پروری
تا کی حرف مردم را زدن و پشت سر مردم صفحه گذاشتن( این تیکش نراقی اصیله)
تو رو خدا بیاید مثل قبل بشیم
لبته من که ندیدم ولی شنیدم که کلی زندگیهای خوب و باحالی داشتن
محمود جان لطفا کامل بیار و کمش نکن چون اینم حرفه دله نه ور

گل
خوب آمار نراق را داری !!
من یا یک مطلب را بالا نمی برم یا اگه ببرم کامل است و دستکاری نمی کنم .
با تشکر

نجات از نراق پنج‌شنبه 17 آبان 1386 ساعت 10:08 ب.ظ

اگر از من می برسی می گم ولش کن چه کار به زن جماعت داری

نجات از نراق
اینم برا خودش یه حرفیه !!
بازهم نظر بده البته به این خلاصه نه .
متشکرم

سعید پنج‌شنبه 17 آبان 1386 ساعت 05:35 ب.ظ

حاجی این مطالب را از کجا جور می کنی . مادر من هم یه پای ثابت این کمیسیون ها است . خدا نکنه برای دختر یکی خواستگار بیاد تا سایز کفش دادماد را تحلیل میکنند . .
الان که کارها را تو خونه ماشین انجام میده خانم ها وقت زیاد میارن و با نشستن و غیبت کردن دنیا و آخرت خود را خراب می کنند . تا حالا فکر کردی که چه قدر زنها چاق هستند و بیماری پا درد دارند . زنه هنوز سنش به ۳۵ سال نرسیده از ریخت افتاده و شوهرش مجبوره تجدید فراش کنه بخصوص تو شهری که دختر دانشجوی گوگول مگولی زیاده !!!
حاجی تو ر خدا این مطلب من را ساسور نکن .
بلکه خانم ها تحریک بشن و برات یاداشت بگذارند هرچند که شاید به من فحش بدن .

سعید جان
این هم بدون سانسور .
خیالت راحت شد .
راهکار ارائه بده !!!! راهکار -راهکار- راهکار- راهکار- راهکار ...........!!!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد