شهر من نراقmoradi naraghi

شهر من نراقmoradi naraghi

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ
شهر من نراقmoradi naraghi

شهر من نراقmoradi naraghi

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ

یک نراقی اولین زن وزیر درعصر پهلوی

ایراد یکی از دوستان به اینکه بنده در ارائه آمار تحصیلکرده های نراق در مطلب قبلی ( ای کاش پای نراقی ها به چراغ برق باز نمی شد ) غلو  نموده ام مرا وادار کرد برگی از کتاب در حال تدوین خود را پیرامون تاریخ شهر نراق  در قالب این مطلب ارائه کنم تا شاید جوابی باشد بر این شبهه و آشنایی کاربران محترم با گوشه ای از افتخارات و توان علمی نراقی ها در گذشته و حال  . شما حتما تابحال زیاد اسم دکتر احسان الله نراقی را شنیده اید ایشان

با چند واسطه یکی از نوادگان مرحوم ملا مهدی نراقی می باشد . پدرش حسن نراقی از نویسندگان برجسته زمان خود بوده است . جدای از مرام و مسلک ایشان او در زمان خود رئیس دفتر فرح پهلوی بوده است و یکی از موسسین بنیاد فرهنگی فرح دیبا است . در خاطرات او آمده است که شاه در اواخر سلطنتش سعی کرد به نظریات او که یک جامعه شناس بود گوش کند ولی به قول  او دیگر دیر شده بود و انقلاب طومار سلطنت  را در هم  پیچید . مدتی پیش بعد از طرح بحث گفتگوی تمدن ها توسط خاتمی او تنها کسی بود که با اسناد و مدارکی ثابت کرد سالهای قبل زمانی که در موسسه فرح دیبا مشغول بوده این طرح را به یونسکو تحویل داده است و به همین دلیل در دولت اصلاحات تسهیلات ویژه ای برای بازگشت او به ایران و سخنرانی در دانشگاه های سراسر کشور برایش فراهم شد تا موضوع طرح گفتگوی تمدن های خاتمی توسط ایشان در عرصه بین الملل با توجه به نفوذی که در یونسکو داشت کم رنگ  نگردد .  معمولا  به لحاظ اینکه ایشان پسوند نراقی دارند  او را نراقی می دانند ولی تابحال کسی از خانم دکتر فرخ رو پارسای به عنوان یک نراقی اصیل نام نبرده است .او دختر فرخ دین پارسای از نوادگان مرحوم ملا احمد نراقی است  که همکار و دوست نزدیک سید ضیاء الدین طباطبایی در روزنامه رعد می باشد  . فرخ رو در سال 1301 در نزدیکی شهر قم به دنیا می آید . دوران کودکی را در کوچه آبشار تهران سپری و در سال 1312 گواهینامه پایان تحصیلات ابتدایی دریافت می کند . در سال 1318 دیپلم می گیرد و در سال 1321 موفق به اخذ مدرک لیسانس علوم طبیعی می گردد . بعداز اخذ مدرک لیسانس به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآمده و در سال 1324 برای اخذ مدرک دکترا به دانشگاه پزشکی تهران رفته و در سال 1330مدرک دکترای خود را دریافت می کند . یک دوره برای آموزش به لندن و  یک دوره هم به آمریکا می رود در سال 1342 به عنوان نماینده به مجلس شورای ملی می رود  وبعد از دوره وزارت آقای هادی هدایتی در کابینه هویدا به مقام وزارت آموزش و پرورش می رسد . در واقع این خانم نراقی الاصل اولین زن ایرانی است که در عصر پهلوی  به مقام وزارت می رسد. البته لازم به ذکر است  ایشان ظاهرا پیرو مسلک بهایی بوده و از بهایی های ازلی نراق به شمار می روند و به دلیل همین هم  مسلک بودن با  هویدا امکان حضور او در کابینه  فراهم می گردد.

او رئیس جمعیت زنان دانشگاهی وابسته به سفارت آمریکا و عضو دفتر سیاسی حزب ایران نوین و ریاست کمیته آموزش و پرورش و مبارزه با بی سوادی را نیز به عهده داشته است .

برای کسب اطلاعات بیشتر رجوع کنید به کتاب فرخ رو پارسا به روایت اسناد ساواک

نظرات 5 + ارسال نظر
بهار دوشنبه 9 آذر 1388 ساعت 01:07 ب.ظ http://bestdaysforbestdays.blogfa.com

زیبا و خواندنی ُ زحمت زیادی کشیدید خسته نباشید من عاشق طبیعت نراق -دلیجان-محلات هستم دانشجوی محلات بودم واقعا تاریخی و دوست داشتنی هستند وسفر به نراق خالی از لطف ولذت نیست.

ممنون از نظر لطف شما به این منطقه
موفق و پایدار باشید .

یه دوست دلیجانی جمعه 6 دی 1387 ساعت 06:42 ب.ظ

سلام . آقای مردای من اهل مطالعه هستم و برای اولین بار است که این مطلب را می شنوم . چرا دروغ می نویسید . چرا در این خصوص در کتاب آقای صفری اشاره ای هم نشده است ؟ چرا هیچیک از نراقیها تابحال این موضوع را مطرح نکرده اند ؟

سلام
از شما که اهل مطالعه هستید انتظار می رود برای پیدا کردن حقیقت کتاب های بیشتری را بخوانید و تنها به کتاب آقای صفری اکتفا نکنید . ایشان تاریخ دلیجان را نوشته نه تاریخ نراق را البته بگذریم از اینکه عکس روی جلد آن متعلق به یک بنای تاریخی نراق است .
در مطلب به اندازه کافی منبع ذکر شده است .
موفق و سر بلند باشید .

محسن جمعه 6 دی 1387 ساعت 02:40 ق.ظ

در حاشیه((دوست عزیز دلیل نمیشه هر کی فامیلیش نراقیه از نراق باشه که..یکی از دوستای خود من قامیلیشون نراقیه ولی خودشون میگن ما هیچ نسبتی با نراق نداریم.
از طرف دیگه من افراد مشهور زیادی رو با فامیلی دلیجانی می شناسم:دکتر آرش دلیجانی-سخر دلیجانی:شاعر و...
اگر میخوای اینجوری مثال بزنی که من خیلی دلیجانی ها رو می شنسام که واقعا مایه افتخار هستن ..))

سلام دوست عزیز
ناراحتی می بینی اولین وزیر زن ایران یک نراقی است ؟
این بنده خدا به دنبال فامیلی خود نراقی ندارد و اتفاقا به دلیل اینکه پدر بزرگش در جوانی از دنیا رفته و پدر ش تحت سرپرسی ناپدری بزرگ شده است فامیلی پارسا را از فامیل او گرفته است .پدر ایشان از نوادگان فاضل نراقی است و همکار سید ضیاء مدیر مسئول روزنامه رعد بوده است .
ما که در انتهای مطلب منبع هم معرفی کردیم تا اهل تحقیق بروند و چنانچه شکی دارند بررسی کنند نمی دانم شما به دنبال چه چیزی می گردید !!!!
کمی انصاف داشته باشید .

مهدی جمعه 15 آذر 1387 ساعت 02:24 ب.ظ

سلام: از راهنمایتان متشکرم

سلام در خصوص سوال شما نکته ای به یادم آمد که لازم دیدم شما هم مطلع شوید . در خصوص وضعیت بهائیان نراق شرحی بسیار خوبی توسط حاج سیاح محلاتی معاصر عصر ناصری در کتابش به اسم خاطرات حاج سیاح هم مطلب وجود دارد .

مهدی چهارشنبه 13 آذر 1387 ساعت 09:31 ب.ظ

سلام: گزارشی در مورد ورود بابیت وبهایت به نراق وتبلیغات انها در نراق می خواهم اگر منابعی می شناسید معرفی کنید . با تشکر

سلام
کتاب تاریخ جامع بهائیت نوشته افراسیابی و مجموعه مقالات دکتر شهبازی با موضوع جستار هایی پیرامون بهائیت و کتاب نقط الکافه حاج میرزا جانی منابع خوبی برای مطالعه بهائیت به شمار می روند که اشاره هایی هم به بهائیت نراق دارند البته بیشتر افراد این گروه در نراق پیروان میزا یحیی نوری معروف به صبح ازل می باشند که به آنها ازلی می گویند . چیزی بین بابیت و بهائیت . چون بابیت پیروان سید علی محمد شیرازی و بهائیت پیروان حسینعلی نوری معروف به بها الله برادر صبح ازل می باشند . به دلیل فشار زیاد علما بر بهائیان نراق آنها محفل روحانی خود را در جاسب تشکیل می داده اند و باید برای شناخت بهائیت نراق بهائیان جاسب را هم مورد مطالعه قرار داد .
موفق باشید .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد