شهر من نراقmoradi naraghi

شهر من نراقmoradi naraghi

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ
شهر من نراقmoradi naraghi

شهر من نراقmoradi naraghi

به خاطر تو از خیلی چیزها گذشتم و خواهم گذشتُ تا تو باشی برای همیشه در تاریخ

حسود و محسود از نگاه فاضل نراقی

در پست قبلی وبلاگ نظری از طرف یکی از دوستان ارسال شده بود  مبنی بر اینکه  مرض حسادت بدتر از ایدز است و استدلال کرده بود که ایدز گیرنده آن  را می کشد و لی مرض حسادت حسود و حاسد هر دو را . تلویحا اشاره ای  داشتند  به چشم زخم .  به همین خاطر سری زدیم به کتاب اخلاقی معراج السعاده . ببخشید که این حس ناسیو نالیستی ما باعث شده سوزن ما گیر کنه روی معراج السعاده مرحوم نراقی . البته اگر کتاب اخلاقی ملایی دیگر هم به ما معرفی شود بدمان نمی آید سری به آن بزنیم  به شرط اینکه این ملا از روی معراج السعاده  کپی یا  سرقت ادبی نکرده باشد . انصافا این کمترین با خواندن چند صفحه از این کتاب به واسطه تنظیم این مطلب مو بربدنم راست شد . چقدر ما انسانها ی ضعیف النفس از قله های معرفت  الهی  دور و غافل هستیم . وقتی به عظمت روح ملا احمد  نویسنده این گتاب نگاه می شود کلاه از سر آدم می افتد . ملا احمد خوشه چین دریای مکارم اخلاق پیامبر(ص)  و ائمه اطهار(س)  است!  توخود حدیث مفصل بخوان از این مجمل .   

حسود و  و محسود از نگاه فاضل نراقی


مخفی نماند که باعث و منشاء  همه اینها محبت دنیای دنیه و منافع آن است . زیرا که به جهت تنگی دنیا  و محصور بودن  منابع آن ، محل نزاع  و مخاصمه می شود . بر خلاف آخرت که در آن تنگی و محدودیتی نیست . از آنچه گفتیم معلوم شد در میان علماء آخرت ، حسد و عداوتی نمی باشد ، بلکه ایشان از کثرت نوع خود و بسیاری شریک مبتهج و مسرور می گردند . و حسدی که از برای علم هست  در میان علمای دنیا است . و ایشان کسانی هستند که مقصود ایشان از علم طلب مال و جاه و قرب امیر و پادشاه است . چون مال جسمی است که چون به دست کسی رسید  دست دیگران از آن خالی می ماند و دل مردم چون به تعظیم عالمی مملو شد از تعظیم دیگری منصرف  می گردد . پس به این سبب ، حسد در میان ایشان حاصل می شود .

چون دانستی که مرض حسد ازامراض مهلکه نفس است پس درصدد معالجه آن برای . علاج امراض نفسانیه به معجون مرکب از علم و عمل است . اما علمی که نافع است از برای این مرض آن است که اول تامل در بی ثباتی دنیا و فنائی این عاریت سرا نمائی و یاد مرگ خود و محسود کنی و بدانی که این چند روز دنیا را قابلیت آن نیست که به واسطه آن ،حسد بر بندگان خدا بری .

تا چشم بر هم زنی  حسود و حاسد در خاک پوسیده و فاسد گردیده اند و نام ایشان از صفحه روزگار محو شده و در عالم به کار خود درمانده اند. و بعد از آن به تحقیق بدان که حسد تو بر کسی ، باعث ضرر دین  و دنیای تو می شود و به آن کس مطلقا ضرری نمی رسد بلکه نفع دنیا و آخرت به  او عاید می گردد . علاوه بر این دانستی که حاسد خشمناک است به قضای پروردگار و کراهت دارد  عطای آفریدگار را که به بندگان خود قسمت فرموده و این مقتضای ضدیت  و عناد با خالق عباد است . و اصل توحید به واسطه این فاسد می گردد . و با وجود اینها ، غالب است که حسد باعث کینه و عداوت ، ترک دوستی برادر مومن می شود . و آدمی به واسطه آن در شادی از نزول بلاء بر مومنین و زایل شدن نعمت های ایشان شریک شیطان و تابعان آن  از کفار و اعداء دین می گردد . و اما در اینکه حسد مایه ضرر دنیوی حاسد است نه محسود از این جهت است که اگر به حسد حاسد ، آن نعمت از کسی زایل شدی نعمتی در عالم بر کسی باقی نماندی ، زیرا کسی نیست که از برای او حاسدان بسیار نباشد و حسود بیچاره را نیز  البته حاسدین دیگر است .

چون دانستی که به واسطه حسد کسی ، نعمت از محسود زایل نمی شود ، می دانی که حسد کسی مطلقا ضرر دنیوی به کسی نمی رساند و گناهی بر محسود نیست تا ضرر اخروی به او عاید شود بلکه از حسد حاسدین نفع اخروی به او می رسد . خصوصا اگر حسد او را بر  این بدارد که غیبت او کند ، یا بهتان بر او زند و سخنان ناحق در حق او گوید و بدیهای او را ذکر کند و به این واسطه حسنات و طاعات خود را از دیوان عمل خود به دفتر اعمال او نقل کند  و وزر و گناه او را در نامه عمل خود ثبت کند . پس مفلس و تهی دست به بازار قیامت داخل شود . همچنان که در دنیا همیشه محزون و غمناک بود . بله اگر به دیده تحقیق بنگری هر لحظه نفع دنیوی حسود به محسود نیز می رسد.

و اما عمل نافع ازبرای شفای مرض حسد آن  است که بر آثار و لوازم خیر خواهی آن شخص که حسد بر او داری مواظبت نمائی و مصمم گردی که خود را بر خلاف مقتضای حسد بداری . پس چون از راه حسد تکبر بر آن شخص بطلبی ، تواضع از برای او کنی و اگر غیبت و بدگوئی او را طالب باشی ، خواهی نخواهی در مجامع و محافل زبان را به مدح و ثنای او بگشائی و اگر از دیدن او تو را ملالت حاصل شود و نفس شوم ، تو را عبوس و ترش روئی و درشت گوئی به او امر کند ، خود را به خوش کلامی و شگفته روئی با او بداری و اگر حسد ، تو را از انعام و احسان با او منع کند، عطا و بذل را نسبت به او زیاد کنی و چون بر این عمل مداومت نمائی ملکه تو می گردد و ماده حسد از تو قطع  می شود .   چون محسود تورا چنین یافت  دل او با تو  صاف  و پاک  می شود و محبت تو در دل او جای  گیر می شود و  آثار محبت او در خارج ظهور می کند .

منبع : معراج السعاده مرحوم نراقی -نسخه چاپی موسسه  تا ظهور صفحه ۳۸۷ الی ۳۹۹

نظرات 9 + ارسال نظر
سمرقندی یکشنبه 1 اسفند 1389 ساعت 03:35 ب.ظ

آقای مرادی... قلب ما با نوشته های شما می تپه ها...
قلبمون ضعیف شده جدیدا !!!

بنویسید دیگه ... مردیم ! :-(

سلام
امیدوارم قلب شما و همه جوانان به عشق مهدی فاطمه ۰(س) بتپد
خیلی خیلی ما را تحویل گرفتی بنده لایق این مطلب نیستم .
سعی خودم را میکنم که مطلب جدیدی بنویسم ولی سعی ندارم به هر قیمتی بنویسم . شاید بیشترین قیمت مطالب من گرفتن وقت شما دوستان عزیز باشد که فردای قیامت باید برای آن جواب و سوال پس داد .
موفق و سر بلند باشید

هادی شنبه 23 بهمن 1389 ساعت 12:16 ق.ظ http://naragh-hadi.3de.ir

سلام
خسته نباشید آقای مهندس.
مستند شمرمهربان چی شد بالاخره؟؟؟؟
برداشت نامناسب از اسم این مستند اقای شریفی را به واکنش واداشته!!!!!

http://moharamnaragh.blogdoon.com/Post-36.aspx

"در وبلاگهای همشهریان نراقی به مطلبی بسیار زیبا و مملو از احساسات پاک مردمان شهر مان برخورد کردم و بر خود لازم دانستم یادی بکنم از همسایه خانه به خانه خودمان در شهر نراق مرحوم حسن کاظمی ملقب به حسن شمر نه شمر مهربان "

وبلاگ خوبی راه انداخته؛تحت عنوان هیئت زنجیر زنی ابا عبدالله الحسین نراق.


سلام هادی جان
مستند شمر مهربان فعلا امکان تکثیر آن نیست .
شاید در یکی از جلسات خصوصی و به صورت محدود امکان پخش آن فراهم گردد .
این یک اثر تولیدی است و برای تولید کننده آن حق نشر محفوظ است .
منظور شما را از برداشت نا مناسب را متوجه نشدم . وبلاگ های هیات زنجیر زنی را هم دیده ام . کار خوبی است .
موفق باشی

دوست چهارشنبه 20 بهمن 1389 ساعت 01:01 ب.ظ

سلام
ایام الله دهه فجر بر شما مبارک
امسال در نراق چه طرح هایی افتتاح میشود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
با عرض معذرت یه پیشنهاد داشتم خواهش دارم در پارک جنگلی ورودی شهر یه ابتکار عمل به خرج بدید و از درخت های بی ریخت سرو و کاج که نه سایه داره (حداقل تا ۱۰سال دیگه) نه خاصیت کمتر استفاده بشه واز درختهای بید وجنار و یه سری درخت مثمر مثل توت باذام قوچ و... بیشتر استفاده بشه میدونم پیشنهادم شایدغیر منطقی بنظر بیاد و میدونم یه جورایی قانونه که در استان فلان درخت کاشته بشه ولی همه این چیز ها مزه یه میوهای را که ۵ تا ۱۰سال دیگه یه رهگذر میخوره وکیف میکنه را نداره نمونه بارزش پارک جنگلی سد ۱۵ خرداد . وجدانا تا حالا شده ۱۰دقیقه بری اونجا تفریح ولی از خود دلیجان یا بعضا کاشان ودیگر شهر های همجوار خیلی ها میان تو باغ های نراق. راستی صرف نظر از خنکی اگه در آسیاب به جای درخت های موجود کاج وسرو داشت میرفتی اونجا تفریح پس خیلی زیبا میشه که نراق یه پارک جنگلی مثمر داشته باشه با جذابیت های خاص .
برای نمونه تو باغ سر چشمه محلات کاج بیشتره یا ....
با آرزوی توفیق روز افزون شما

سلام دوست عزیز
ایام بر شما هم مبارک باشد انشا الله
البته ابتداباید این تذکر را بدهم که نظرات مرتبط با مطلب در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت تا یکنواختی مطالب وبلاگ رعایت شود . اما چون شما به نکته بسیار جالبی توجه کردید پاسخ نظر حضرتعالی را درج می کنم .
اگر به به تابلویی که در محل احداث پارک جنگلی نصب شده باشد خوب توجه کنید بر روی آن نوشته شده است پارک جنگلی شهدای نراق ( گیاهان مثمرُ گردو و بادام ) . این پارک در واقع یک باغ بزرگ گردو و بادام است که طبق طرح تهیه شده در سال دهم با نرخ قیمت فعلی باید سالی دو میلیارد تومان محصول بتوان آز آن برداشت کرد . این پارک یک پروژه کاملا درآمد زا است و جنبه گردشگری دارد . بهترین سایت تفریحات ماهی گیری و قایق سواری در آن طراحی و انشا الله اجرا خواهد شد . تمام آب های سطحی سطح شهر به آن منطقه هدایت و یک دریاچه کوچک مصنوعی در کنار آن ایجاد می گردد . برای اولین بار در استان مرکزی از تکنولوژی پیشرفته سوپر جاذب که ۶۰ درصد مصرف آب را کاهش می دهد استفاده شده است .
امیدوارم این طرح بزرگ مبارک مردم شهر نراق باشد و خداوند به ما توفیق دهد بتوانیم آن را تا انتها عملیاتی کنیم .
البته به کوری چشم برخی از انسان های نادان که ما را در این مدتی که با هدف و منظور تپه شهدا را ساماندهی می کردیم خیلی اذیت کردند .

نراقی شنبه 16 بهمن 1389 ساعت 12:02 ب.ظ

میشه یک قسمت از فعالیت سال 1389 خود را برای مردم بگذارید تا مردم هم از فعالیت های شما به عنوان شهردار نراق آگاه شوند و هم در مورد فعالیت های شما اظهار نظر کنند و به قولی پیشنهاد و انتقاد بدهند. شاید شخصی پیشنهاد و یا نقدی سازنده داشته باشه که به درد شهر بخورد و شاید کسی بتواند کمک کند.

سلام دوست عزیز
در این وبلاگ امکان اجرایی کردن چنین پیشنهادی نیست .
شما می توانید اخبار شهر نراق را از طریق سایت اینترنتی به آدرس www.naragh.ir پیگیری نمائید . در سایت آدرس ایمیل بنده در صفحه ارتباط با ما درج شده است چنانچه پیشنهاد یا انتقادی دارید می توانید از این طریق بنده را در جریان بگذارید. البته این وبلاگ تمامی انتقادات و پیشنهادات را دریافت می کند بدون اینکه نیاز به ایمیل باشد . ولی اگر بخواهید جواب دریافت کنید حتما باید ایمیل به همراه مطلب خود ارسال کنید .
در خصوص چاپ گزارش عملکرد یا اطلاع رسانی هم دچار مشکلاتی هستیم که فعلا نمی توانم درباره آنها حرفی بزنم .
برخی از عملکرد ما که مستقیما در معرض دید عموم است و مردم هر روز صبح آن را رصد می کنند و اتفاقا خیلی بیشتر از حد معمول هم واکنش نشان داده و انتقاد و پیشنهاد هم می دهند . ولی برخی دیگر در حوزه برنامه ریزی و تصمیم گیری است . برای مثال عملیاتی کردن پارک جنگلی شهدای نراق یک سال و نیم است که در حال پیگیری است و الان به نتیجه رسیده است و اگر ما این طرح را قبل از قطعی شدن اطلاع رسانی می کردیم در درون شهر نراق این طرح بایکوت و عقیم می شد چه برسد به خارج از شهر .
ولی به هر حال پیشنهاد شما را در آینده نزدیک اجرایی خواهیم کرد .
موفق باشید .

شریفی شنبه 9 بهمن 1389 ساعت 09:56 ب.ظ

http://moharamnaragh.blogdoon.com/

http://naragh22.blogfa.com/

http://naragh23.mihanblog.com/


وبلاگهای هیئت زنجیر زنی نراق

سلام حتما به ما سری بزنید و راهنمایی بفرمایید

سلام جناب آقای شریفی عزیز
خیلی خیلی خوشحال شدم از این اقدام شایسته حضرتعالی که قصد دارید به این طریق در فضای مجازی با نراق و نراقی ها بخصوص با موضوع عزاداری سید الشهدا در ارتباط باشید .
برایتان آرزوی موفقیت و سلامت دارم .
در اولین فرصت یکی از آدرس ها را برایم تعیین کنید تا در جعبه لینک وبلاگ قرار گیرد .
برادر کوچک شما . م

نراقی شنبه 2 بهمن 1389 ساعت 02:02 ق.ظ

سلام
چند صباحی نیومدم خیلی خبرها بوده قبلش بگم جوانان نراقی هرجای دنیا که باشند دلشون نراقه و همه هم موفق هستند و افتخاشون هم برای نراقی هاستو همیشه دوشت دارند یه طوری دینشون را به نراق بدهند حتی همین دکتر محسن نذاقی می گفت با اینکه نراق را ندیدم و فقط تو کودکی یه با اونجا بودم ولی احساسم در موردش خوب هست. تو این سالهای اخیر جوان های زیادی از نراق دارند دکتر می شوند و خیلی ها هم تو کارهای دیگه موفق هستند من دیدگاهم در مورد نراق خیلی مثبت هست و آینده خوبی را برای نراق می بینم لیکن هرکاری سختی های خود را دارد. اگر ایران باشم یا نه ،نراق باشم یانه مهم نیست ولی هرجا که بتونم نراق را معرفی می کنم به هرطریقی برای نراق کاری می کنم وبه نراق افتخار می کنم.تو نقشه تهران اگر بنگیرد بیش از دهها کوچه و خیابان به نام نراق و نراقی داریم و حتی خیلی از شهرهای دیگه یعنی اینکه افتخاراتی در این شهر به دنیا اومدند که دنیا را در تسخیر خود در آوردند و بهتر است مسئولین نراق ضمن قدر این افتخارات آنها را جذب کنند دانشگاه نراق،حوزه علمیه نراق و... متعلق به این افتخارات است لیکن استفاده نمی شوند.
چون در این قسمت مبحث حسادت پیامی گذاشتم پس در باب حسود هم بگویم همون مثل همیشگی حسود هرگز نیاسود خیلی رساست لیکن در بعضی موارد باید غبطه خورد مثل کسب علم که اگر جوانان نراق به این سو بروند بسیار عالی است چون اگر به قبل یا حتی حالا هم بنگیرم ما ادم های مهم با پست های عالیه در کشور داشتیم که نباید جای آنها خالی گردد.
خرسندم هر از چندگاهی در این وبلاگ با مردم نراق گپی می زنم از اطاله کلامم هم عذرخواهی می کنم. به امید نراقی آباد و آزاد با مردمی بزرگ و سربلند

سلام دوست عزیز
ممنون از اینکه این وبلاگ را قابل نظر دادن دانستید .
برایتان آرزوی موفقیت و سر بلندی دارم .

الف ط فضول دوشنبه 27 دی 1389 ساعت 10:34 ب.ظ

سلام
((این مشاعره شما با حسوداتونه ))
حاسدان بر من حسد کردندو من فردم چنین داد مظلومان بده ای عز میر ممنین حاسدم گوید چرا در پیشگاه مهتران ما ذلیلیم و حقیر و تو امینی و مکین
حاسدم گوید که ما پیریم و تو برناتری نیست با پیران به دانش مردم برنا قرین حاسدا هرگز نبینی، تا تو باشی روی عقل / دوزخی هرگز نبیند روی و موی حور عین
حاسدا تو شاعری و نیز من هم شاعرم / چون ترا شعر ضعیفست و مرا شعر سمین
شعر تو شعرست، لیکن باطنش پرعیب و عار کرم بسیاری بود در باطن سیب ثمین
شعر ناگفتن به از شعری که گوئی نادرست بچه نازادن به از ششماهه بفکندن جنین
حاسدا تا من بدین درگاه سلطان آمدم برفتادت غلغل و برخاستت ویل و حنین
گر چنین باشی به هر شاعر که آید نزد شاه بس که باید بس که باید مر ترا بودن حزین
شاه را سرسبز باد و تن جوان تا هر زمان شاعران آیندش ازاقصای روم و حد چین
سال پارین با تو ما را چه جدال و جنگ بود/سال امسالین تو با ما در گرفتی جنگ و کین
باش تا سال دگر نوبت که را خواهد بدن تا کرا می‌بایدم زد بر سر وی پوستین
من ترا از خویشتن در باب شعر و شاعری کمترین شاعر شناسم، هذه حق الیقین
میر فرمودت که رو یک شعر او را کن جواب بود سالی و نکردی، ننگ باشد بیش ازین
من بدانم علم و دین و علم طب و علم نحو تو ندانی دال و ذال و راء و زاء و سین و شین
من به فضل از تو فزونم، تو به مال از من فزون بهترست از مال فضل و بهتر از دنیاست دین
مال تو از شهریار شهریاران گرد گشت ورنه اندر ری تو سرگین چیدی از هر پارگین
هیچ سالی نیست کز دینار، سیصد چارصد از پی عرض حشم کمتر کنی در آستین
وآنگهی گویی من از شاه جهان شاکر نیم گرنه نیک آید ازین شه، رخت رو بربند هین
باز شروان شو، بدانجایی که دادنت همی گوشت خوک مرده‌ی یکماهه و نان جوین
رو چنین شکری کن و بسیار نسپاسی مکن تات بخشد بخت نیکو سایه‌ی خسرو معین

ممنون

ق.ر دوشنبه 27 دی 1389 ساعت 10:05 ب.ظ

دیر میبینیمت
ببخشید سلام
میگم جدیدا خیلی از امراض را با زنبور درمانی معالجه میکنند یعنی ممکنه این درد را هم با این روش معالجه کرد؟

سلام . میشه به شرط اینکه زنبورش به قول ما نراقیها سرخه باشه .

[ بدون نام ] دوشنبه 27 دی 1389 ساعت 09:46 ق.ظ http://naragh30t.blogfa.com

سلام
مطلب زیبایی بود.
اما حسادت تو ذات افراد حسود است و چیزی نیست که درمان داشته باشد و
دقیقا مثل ایدز ویروسی نابود کننده است.
افراد حسود حتی سعی هم نمیکنند این عادت را از خود دور سازند و همچنان دوست دارند این خصلت همراهشان باشد تا بار سفر از این دنیا بر بندند!!!

سلام دوست عزیز
من نداشتن درمان این مرض را قبول ندارم
ملا احمد که نوشته می شود ان را درمان کرد ((علاج امراض نفسانیه به معجون مرکب از علم و عمل است ))
امیدوارم که بتوانیم گامی هر چند ناچیز در جهت کنترل مهار نفس خود بر داریم .
زنده بودن با این امید معنا دارد وگرنه مردن بهتر از این زندگی سراسر نکبت است .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد